Cauza pentru care
sistemul de sanatate nu
progreseaza este politica!
Nu economica. Coruptia
la nivel inalt, coruptia
politica este cea care face
in asa fel incat investitiile
in sistemul de sanatate
sa nu se regaseasca
in calitatea vietii.

Interviu cu dr. Dan Peretianu

Ce asteptari aveti de la noul ministru?

In primul rand, revizuirea grilei unice de
salarizare pentru medici!
Sigur ca vrem venituri mai mari si daca
este sa ne referim la ultimele aspecte legate
de acesta grila unica de care nu suntem
multumiti, atunci trebuie sa spun ca am
inaintat decidentilor o serie de documente
prin care am aratat ca dorim sa ne comparam
veniturile cu cele ale judecatorilor.
Pentru ca in tari cu un sistem de salarizare
bine pus la punct, cele mai mari sa larii
le au medicii si judecatorii – si procurorii, iar
noi vrem sa ne comparam cu acestia la grilele
de salariu.

Am intentionat sa am o discutie cu noul
ministru, dar nu am putut ajunge la dansul.
Consilierul care era in fata usii nu m-a
lasat nici sa dau mana cu Ministrul! Am lasat
adresa, dar nu am primit nici un raspuns.

Credeti ca se va pune in aplicare
propunerea Dvs. de salarizare pentru
medicii in Romania?

Ceea ce cred eu acum este ca sistemul sanitar
in Romania este unul comunist! Pentru ca
nu reuseste sa modifice un lucru esential pentru
sistemul sanitar, generat in 1947 – 1948, de
acea directiva NKVD in care se spunea ca doctorii
trebuie sa aiba sa larii mici ca sa se poata
exercita presiune asupra acestei elite!

Se mai pune problema acum si a neplatii
orelor care nu se incadreaza in norma. Un
medic lucreza 7 ore pe zi, 35 de ore pe
saptamana. De fapt, in timpul zilei, lucreza
5 ore, urmand a recupera cele 2 ore/zi fie din
contravizite, fie din garda. O garda are 20 de
ore, ceea ce conduce conform calculului ca
efectuarea a doua garzi pe luna completeaza
norma. Asta presupune insa ca sectia sa aiba
15 doctori care sa poata acoperi garzile intr-
o luna. In Bucuresti sau marile orase poate
exista acesta posibilitate, dar la nivelul sistemului
sanitar per ansamblu, exista o lipsa a
medicilor de 30 – 35%. Ceea ce inseamna ca
acest gol trebuie sa se umple prin efectua rea
unui numar cu mult mai mare de garzi pe
luna de catre un singur doctor – 4, 6, 7 sau
chiar 9 garzi! Intr-un fel, medicilor le convenea
atat timp cat garda a fost platita dublu,
sambata si duminica se platea dublu… acum
insa, in lipsa acestei modalitati de plata, cui
ii convine sa munceasca suplimentar fara sa
mai fie platit?

Dar acum este un ministru nou,
acesta poate va vedea lucrurile altfel!

N-are importanta cine e ministru! A fost,
este si va fi o decizie politica.
Mai este un aspect in sistemul de
sanatate, si anume acela ca noi nu suntem
bugetari! Doctorii nu sunt platiti pentru
ca sunt angajatii statului, ci pentru serviciile
medicale prestate. Un spital este in relatii
contractuale cu Casa de asigurari si primeste
bani in functie de DRG-uri si de ce cazuri
rezolva. Medicii sunt platiti per serviciu. Se
face un abuz atunci cand se stabileste de la
centru cum se calculeaza salariile medicilor
din spitale, cand de fapt acestia isi obtin banii
din serviciile oferite.

Ati afirmat ca starea de sanatate
dintr-o tara depinde de coruptia din
acea tara…

Da. Acesta problematica am prezentat-o
la un congres, anul trecut.
Starea de sanatate nu e dependenta de
buget, desi OMS spune ca starea de sanatate
este direct proportionala cu alocarea pentru
sanatate, atunci cand banii alocati depasesc
80 de dolari pe cap de locuitor. Iar criza din
sistemul de sanatate pare mai degraba o lipsa a
democratiei, a lipsei de negocieri transpa rente.

Cauza pentru care sistemul de sanatate nu
progreseaza este politica Nu economica. De
ce sistemul nostru de sanatate functioneaza
atat de prost desi in ultimii 10 ani valoarea
investitiilor in sistemul de sanatate a crescut
de peste 10 ori, in termeni reali?! Din cauza
coruptiei! Coruptia la nivel inalt, coruptia
politica este cea care face ca investitiile in
sistemul de sanatate sa nu se regaseasca in calitatea
vietii. In lucra rea pe care am trimis-o
la congresul Health Policy de la Ierusalim
anul trecut am spus ca, intr-adevar, starea de
sanatate depinde de coruptia care este in tara
respectiva. Am luat doi indici: mortalitatea
infantila, care este un indice pe termen scurt
despre cum actioneaza sistemul de sanatate
si speranta de viata care este pe termen lung
si care arata, mai degraba, calitatea aerului,
apei si hranei. Am luat acesti doi indici din
toate tarile clasificate la OMS, dupa care am
luat un indice – Transparency International
– unde exista clasificarea coruptiei din fiecare
tara. Se pun acesti indici fata in fata si
se face o corelatie „R” si valorile sunt de la
plus 1 la minus 1. In medicina se folosesc
foarte mult termenii de corelatie. Ei bine, cu
cat coeficientul de coruptie este mai mare,
cu atat valoarea starii de sanatate este mai
mica. In sensul ca exista o proportionalitate
intre coeficientul de coruptie si mortalitatea
infantila. In tarile din Africa, considerate ca
fiind foarte corupte, au mortalitate infantila
foarte mare. Tarile nordice, care sunt considerate
mai putin corupte, au longevitate
foarte mare. Ies niste corelatii formidabile:
indicele de mortalitate infantila cu indicele
de coruptie, indicele de speranta de viata cu
indicele de coruptie. Cu alte cuvinte, putem
spune ca starea de sanatate depinde de
coruptie. Am mai facut ceva. Am luat indicii
de democratie de la Freedom House si am
facut un test de corelatie lineara cu indicii
mortalitatii infantile si a sperantei de viata.
Si ce a rezultat? Ca starea de sanatate depinde
si de gradul de democratie. Cu cat tara e
mai democratica, cu atat starea de sanatate
este mai buna.

De ce nu are bani Sanatatea?

Am sa vorbesc din aceasta perspectiva
despre Casele de asigurari.
Exista 3 principii mari in existenta case lor
de asigurari: principiul solidaritatii, care este un
principiu social – democrat, princi piul liberei
alegeri – principiu liberal si cel al subsidiaritatii
– principiu crestin – democrat, dezvoltat in
tarile obisnuite cu federaliza rea. Noi vrem sa
punem in aplicare princi piul subsidiaritatii.
Acest principiu desfiinteaza centralismul democrat, desfiinteaza casa nationala de
asigurari, desfiinteaza birocratia si lasa numai
un consiliu director care sa coordoneze activitatea
caselor de asigurari, actionand numai daca
acestea functioneaza prost. Aceasta inseamna sa
ramana doar casele judetene.

Casa de asigurari OPSNAJ si Casa de
asigurari a transportatorilor in mod normal
trebuie sa dispara. S-a constatat ca o casa de
asigurari in alte parti nu poate sa existe cu mai
putin de un milion si jumatate de contributori,
de aceea pentru Romania nu trebuie sa
fie 42 de case de asigurari, ci maxim 8 case,
even tual 9 cu Bucurestiul. In Romania, in acest
moment, sunt 8 regiuni de dezvoltare. Pentru
aceste regiuni trebuie 8 case de asigurari, care
sa isi administreze propriul lor buget si sa aiba
doua paliere – unul politic si unul de executie,
cu oameni diferiti pe cele doua pa liere. Ori
acum constatam ca presedintele casei care este
pe pa lierul politic este si director exe cutiv,
ceea ce este o aberatie! Numai in Romania o
organizatie are acelasi om pe doua paliere. De
aceea merg lucrurile prost. Iar bugetul caselor
de asigurari nu trebuie sa intre in bugetul statului,
asa ceva trebuie sa dispara.

Considerati ca a scazut valoarea
pregatirii studentilor medicinisti de azi?

Da, a scazut. Cu toate acestea invatamantul
medical romanesc a ramas foarte bine cotat si
trimite in afara oameni care nu se mai intorc.
Parerea mea este ca Romania trebuie sa
scada numarul de studenti la medicina. Romania
pierde foarte mult pentru ca are mult prea
multi studenti la medicina!

In Franta sunt 6.500 de absolventi la
medicina la 65 de milioane de locuitori, in
Marea Britanie sunt 7.000 la 70.000 milioane,
iar in Romania sunt 7.500 la 20 de milioane!

Avem 15 facultati de medicina, ceea
ce inseamna cel putin 15 profesori pentru fiecare
disciplina la aceste facultati! Sau chiar cate
3-4 profesori la aceeasi catedra pentru ca acum
acest grad universitar nu mai reprezinta decat
un prag profesional peste care se trece la un
moment dat, in baza vechimii in specialitate, a
articolelor si cartilor publicate.

In acelasi timp, cat noi pregatim pe banii
statului roman medici pe care ii exportam,
2000 de comune in Romania nu au doctori!

Ce nemultumiri aveti fata
de sistemul sanitar romanesc?

Dupa parerea mea, in sistemul nostru sanitar
se face un abuz in ceea ce priveste plata pentru
malpractice. Nicaieri in lume un medic nu
este obligat prin lege sa incheie polita de asigurare
de practica. Asta numai in Romania se
intampla. Daca eu, ca medic, consider ca nu
sunt expus, nu am de ce sa ma asigur. Nu am
de ce sa dau bani Casei de asigurari in fiecare
an prin intermediul unui tert.
Si mai vrem democratizarea sistemului de
sanatate.

Ne dorim ca activitatea medicala prestata
de medici sa fie apreciata corect din punct de
vedere financiar, si nu in modul aberant in
care se face acum: consultatia intr-un cabinet
de specialitate este de 10 puncte X 0, 7 lei,
inseamna 7 lei! Pentru un pacient care nu este
nou, primesc de la casa de asigurari 7 lei, iar
pentru un pacient la o prima consultatie, 9, 5
lei. Pentru o ecografie de tiroida la un cabinet
particular se ia 160 de lei, iar casa de asigurari
plateste 16 lei.

Casa de asigurari justifica acesta plata mult
sub valoarea actului medical prin faptul ca
bugetul este fix si se imparte la numarul de acte
medicale efectuate.

Dar ar trebui sa existe norme prin care
pretul actului medical sa nu depinda de buget,
ci bugetul sa depinda de pretul actului medical.
Iar bugetul sanatatii sa fie suplimentat de catre
bugetul de stat in functie de necesitati, asa cum
se intampla in toata lumea, pentru ca furnizorul
sa fie platit la adevarata lui valoare.

Leave a reply