Interviu cu Martin Wenderoth, Managing Director- BBraun Medical SRL

In prima parte a sec. 18, in 1839, familia Braun detinea mai multe farmacii, intr-un oras situat in centrul Germaniei. Una dintre primele inventii ale companiei a fost producerea automata a atei de sutura chirurgicala. In anul 1908. Iar in 1962, branula de plastic, printre cele mai importante inovatii ale noastre, a inlocuit-o pe cea de otel. Produsul a preluat numele familiei si in timp a devenit marca de referinta.

B.Braun este o afacere de familie. V-as ruga un scurt istoric…

In prima parte a sec. 18, in 1839, familia Braun detinea mai multe farmacii, intr-un oras situat in centrul Germaniei. Farmacii absolut obisnuite. Un oras mic, de dimensiunile orasului Lugoj. De-a lungul timpului, compania s-a dezvoltat, a crescut si a dezvoltat produse noi, care au dus implicit la o crestere pe piata. Una dintre primele inventii ale companiei a fost producerea automata a atei de sutura chirurgicala. In anul 1908. Si de asemenea, printre cele mai importante inovatii, care a condus la dezvoltarea companiei este branula de plastic, ce a inlocuit-o pe cea de otel, in 1962. Produsul a preluat numele familiei si in timp a devenit marca de referinta.

Am sa va arat o branula. Acul intra in contact cu sangele pacientului, ceea ce poate fi periculos pentru cadrele medicale. Asistente, infirmiere, medici. Branula noastra are un dispozitiv special, care atunci cand e scos acul, blocheaza capatul ascutit, astfel incat, cel care maneveaza branula si acul, sunt in perfecta siguranta. Este ceva foarte simplu si este singurul produs din lume de acest fel. Mai are un avantaj. Fiind fabricata dintr-un material extrem de flexibil, are un nivel mare de siguranta si pentru pacient! Nu sunt scumpe. Pretul mediu, la nivel mondial, al unei branule este de 0, 15 centi. Produsul nostru, cu acest profil de siguranta pentru personalul sanitar dar si pacienti, costa cu 10 – 20 de eurocenti mai mult. Intrebarea e: cat isi doreste managerul de spital, sau ambulatoriu sa investeasca in siguranta pacientilor si a personalului.

Prin astfel de inventii si inovatii, compania s-a extins si s-a ajuns ca de la o farmacie foarte mica, in care lucrau doar doi oameni, sa se dezvolte intr-o companie, cu cifre de afa ceri de 4 milioane de euro si 40.000 de angajati in toata lumea.

In ce fel isi pune amprenta pe afacere aceasta eticheta, de afacere de familie? Implica mai multa stabiltate, responsabilitate, si este, in ultima instanta, garantia succesului?

O afacere de familie este ceva deosebit. Pentru ca oamenii care lucreaza pentru companie sunt tratati ca si membri ai familiei. Cu cat compania se dezvolta, cu atat investeste in oameni. Se creeaza stabilitate si fidelizare. Am 44 de ani si lucreaz la B.Braun de 14 ani. Am inceput ca ucenic. La un moment dat, seful meu m-a intrebat: "- nu ai vrea sa fi implicat mai mult? " – de ce nu?, am raspuns. Apoi, a venit urmatorul pas. Mi-a spus: " – te descurci foarte bine, nu ai vrea sa te ajutam sa studiezi? Era vorba de o bursa pe care compania mi-o oferea. Am fost la departamentul financiar, marketig, am fost in Marea Britanie si am lucrat si acolo o perioada. Cand bursa mea s-a terminat si pregatirea s-a incheiat sefii mei mi-au oferit mai multe cai. Dar mi-au spus si ca ar vrea sa investeasca in mine si sa imi ofere un program MBA.

Asa procedam si in Romania. Am cativa oameni care cred ca au un foarte mare potential, si acum ne gandim sa vedem cum acesti oamneni se pot dezvolta, pentru ca angajatii sunt cel mai important bun al companiei. Acum 2 ani cand am venit in Romania am fost nevoit sa afac niste schimbari in companie. Vreau sa tratez pe cei care lucreaza cu mine in aceeasi maniera in care eu am fost tratat. In alte business-uri care nu sunt detinute de familie, totul se gandeste in termeni financiari – rezultate si cifre! Obiectivul nostru insa este acela de a mentine subsidiarele in familie. Si cum pot sa dezvolt compania pe o perioada mai lunga, in asa fel incat, sa o predau copilului meu. La B.B se gandesc lucrurile din perspectiva generatiilor, si nu a trimestrelor si cifrelor. Acesta este motivul pentru care B.Braun investeste in piete tinere, ca cele din Europa centrala si de est. Avem facilitati de productie in Ungaria, de mare dimensiune, in Cehia, unde afacerile noastre sunt de peste 100 milioane de euro. In Romania suntem din anul 1999, iar in Bulgaria din 2007. Anul trecut am deschis o companie si in Croatia, si vor urma Serbia, Macedonia.

Aveti o linie tehnolgica si in Romania?

Avem linie de productie in Romania. In Timisoara. Compania noastra era in acel moment in contact cu o companie elvetiana care dorea sa investeasca in Romania, Helvetica Profarm, care producea solutii perfu zabile. Atunci ne-am gandit ca putem sa ne asociem cu ei, pe partea de vanzari. De la bun inceput am avut in contract o clauza, care spunea ca dupa 10 ani, avem posibilitatea sa cumparam aceasta companie. Ceee ce am facut anul trecut. Din octombrie – noiembrie, suntem proprietarii acestei companii in Romania, care are o capacitae de productie de 12 milioane de solutii perfuzabile. Anul acesta ne-am propus sa investim aprox. 4 mil. de euro, astfel incat sa putem aduce in Romania o noua linie de productie, iar anul viitor, vom face o investitie de 2 milioane de euro, pentru actualizarile necesare la vechea linie, dar si pentru a imbunatati produsele. Vrem sa imbunatatim forma sticlei. Este una buna, este varianta traditionala, dar ii vom face niste ajustari pentru a veni in ajutorul personalului medical. Va avea o forma speciala, mai usor de folosit si nu se mai pierde din solutie. Majoritatea produselor vor fi fabricate in special pentrui piata din Romania. Dar vom folosi aceasta capacitate de productie si pentru tarile din zona. Avem acolo si un centru regional de distributie, astfel incat se creeaza o sinergie frumoasa.

De ce vi se pare atractiva piata din Romania?

Romania este o piata foarte atractiva. Este piata cea mai mare in aceasta regiune. Gasesti aici, deasemenea, oameni cu un nivel de pregatire foarte bun. Referitor la gama de produse pe care noi le fabricam, vad un potential de crestere pe piata din Romania. Daca privim la nivelul finantarii sistemului medical, care este de aproximativ 4 % din PIB, si daca compari cu nivelul mediu european, nu cred ca Romania se va dezvolta in urmatorii ani atat de mult incat sa aiba un procent spetacuos. Daca insa va ajunge la media europeana, pentru a trata pacientii corespunzator, am si eu o contributie la cresterea calitatii serviciilor medicale. Sunt convins ca aceasta tara va creste in urmatorii ani.

E criza peste tot in lume. Si pe piata farmaceutica romaneasca. Ce mecanisme si strategii ati dezvoltat pentru a rezista?

In primul rand, vreau sa subliniez ca avem un portofoliu mare si variat: produse destinate medicinei ambulatorii, sectiilor de chirurgie, dar si dializei. Ne da si putere, dar si o slabiciune. Sabiciune, pentru ca e foarte greu sa identifici sectorul pe care sa te concentrezi cel mai mult. Putere, pentru ca daca se intampla ceva in zona de solutii, ne putem focaliza pe celelalte, si astfel se mentine afacerea. Anul trecut, in Romania, am avut de-a face cu o stagnare a business-ului. Si de fapt, vreau sa fiu cinstit si sa spun ca am avut chiar pierderi, pentru ca am investit in infrastructura companiei, in centrul regional de distributie, am creat birouri noi, si am angajat 13 oameni, doar pe partea de vanzari. Anul acesta, vom implica inca 40 de oameni in productie. Desi exista criza, noi continuam sa investim. Ne-am gandit ca e mai bine sa investim acum. Odata ce criza se va termina, vom avea o situatie buna si stabila, ne vom putea dezvolta si creste in viitor.

Nu prea imi place sa imi asum riscuri. Imi place sa construiesc o platforma pentru vii tor. Si trebuie sa ma intorc la componenta familiala. Un principiu de baza al nostru, este ca vrem sa crestem prin propriile noastre resurse. Anul trecut, multe banci ne-au abordat. Noi am spus insa "nu, vom face atat cat putem, cu propriile resurse!". E ca acasa, intr- o familie, nu cheltui mai mult decat ai. Am preferat pasi mici, dar siguri. Acestia sunt pasii pe care ii facem si in Romania si suntem convinsi ca sunt si cei mai buni.

Cum previzionati acest an?

Piata e tot mai dificila, bugetul pentru sanatate nu pare sa se indrepte intr-o directie buna… Avem facturi neplatite de catre clienti, care anul trecut au ajuns la 40 de milioane de ron, ceea ce inseamna ca avem o expunere mare. Un alt factor care ingreuneaza, este devalorizarea si schimbul de curs. Scopul nostru pentru acest an este sa ne crestem cifra de afaceri si sa intram pe profit din acest an. Avand o viziune pozitiva, cu o echipa tanara si bine pregatita, ca cea pe care o avem acum, rezultatele nu vor intarzia sa apara. Sunt convins.

Sunteti si inovatori si inventatori… De ce ati fost atat de putin vizibili pentru noi?

Avem foarte multe idei bune, multe proiecte… Lucram la asta, la imaginea noastra si aceasta intalnire este prima dintr-o serie de aparitii pe care le vom avea in fata publicului nostru,pe care o sa il tinem la curent cu produsele si serviciile noastre.

Leave a reply