"Probabil ca vom putea spune ca exista un sistem de sanatate coerent in momentul in care oamenii nu vor mai parasi tara pentru a gasi un bun tratament in afara tarii lor si se vor trata in spitalele din Romania."

Interviu realizat de Dr. Mirela Radulescu

Cateva cuvinte despre Patronatul Farmacistilor din Romania…

Patronatul Farmacistilor din Romania (PFDR) a fost infiintat in iunie 2002, sub denumirea initiala de Asociatia Patronatului Farmaceutic din Municipiul Bucuresti la initiativa doamnei farmaciste Constantina Tomescu, care s-a aflat la conducerea PFDR pana in anul 2008.

Necesitatea infiintarii acestui ONG a fost evidenta in momentul in care problemele farmacistilor si ale farmaciilor independente nu au mai putut fi rezolvate la nivel individual. Astfel, s-a impus necesitatea organizarii noastre intr-o forma care sa poata sa puna proble mele farmaciilor la toate nivelele legislative si politice. Intrebarea care se ridica in mod firesc este de ce PFDR isi exprima punctul de vedere in toate deciziile care tin de domeniul profesional, legislativ si social-comunitar. Realitatea arata ca nu este posibila existenta unei farmacii comunitare fara un cadru in care ea sa functioneze in interesul pacientului. De aceea, luand ca exemplu farmaciile comunitare din UE, membre a Pharmaceutical Group of the European Union (PGEU), care se implica in fiecare aspect legat de activitatea farmaceutica si noi, la nivelul Romaniei, Patronatul Farmacistilor din Romania alaturi de Colegiul Farmacistilor din Romania (institutii membre a PGEU), am fost prezenti si am sesizat de fiecare data, fiecare aspect ce impacteaza stabilitatea farmaciei comunitare si implicit sanatatea populatiei.

Cum comentati pericolul monopolului de putere de pe piata farmaceutica?

Din ceea ce cunoastem la momentul de fata vizavi de un asemenea subiect este ca acest monopol in domeniul medicamentului nu exista niciunde in lume, cu atat mai mult in tarile din UE. Puterea politica din toate tarile este constienta de pericolul pe care-l reprezinta existenta mono polului in orice domeniu, cu atat mai mult intr-un domeniu de siguranta nationala cum este cel reprezentat de domeniul public de sanatate.

In aceste conditii cu siguranta ca ne intrebam de ce toate organismele politice au refuzat sa vada acest pericol, desi PFDR a sesizat atat Ministerul Sanatatii, Parlamentul Romaniei cat si Institutia Prezidentiala. Convocate in a oferi un raspuns ferm privitor la realitatile si problemele din domeniu, raspunsul acestor institutii de conducere a fost cel mult unul de ignorare.

Farmacistul in cadrul farmaciei de circuit deschis reprezinta ultima veriga din lantul medic-pacient- farmacist. Pozitia farmacistului este practic, in acest context, cea asemanatoare a ultimului post de siguranta privind eliberarea de medicamente. El acorda sfaturi, dar ii revine si rolul sa atentioneze asupra riscurilor ce decurg din prescrierea tratamentului. Acesta este unul din motivele pentru care farmacistul trebuie sa fie independent in luarea deciziilor. In momentul in care acesta este sugrumat de instabilitatea economica generata de presiunea exercitata de depozite si respectiv de lanturile de farmacii, foarte multe farmacii independente vor renunta la a mai lupta cu puterea din ce in cea mai acaparatoare a acestora, pana la a disparea complet prin eliminarea fortata de pe piata farmaceutica.

In contextul actual, de criza financiara, poate si legislativa, cum vedeti situatia farmacist individual vs. comerciant de medicamente?

Problema care apare in acest context este cea a sigurantei populatiei pe de o parte, dar si problema asigurarii teritoriale cu medicamente pe de alta parte. In momentul in care vor disparea foarte multe farmacii independente, pe langa riscul discrepantelor privind aprovizionarea cu medicamente a populatiei, va aparea presiunea economica datorita disparitiei a aproximativ 70% din societatile farmaceutice comerciale, cu implicatii si in cresterea numarului de someri care reprezinta si ei un alt factor de presiune. In acelasi timp, este vorba de noile realitati care vor impacta domeniul de formare a noilor specialisti. Practic, avem de-a face cu un "efect in cascada"al carui pret final va fi platit de o populatie bolnava si saracita, desi a platit toate preturile pentru a avea dreptul la informatie, de a beneficia de serviciile unui specialist � farmacist independent si tratament.

Cu siguranta este o situatie generala bulversanta atat pentru farmacisti, tineri absolventi ai facultatii de farmacie, care vor fi din ce in ce mai surprinsi de marile schimbari survenite atat de repede si atat de frontal, dar consider ca decizia politica este cea care va alege in final daca este important sau nu sa aiba o populatie sanatoasa. Probabil ca vom putea spune ca exista un sistem de sanatate coerent in momentul in care oamenii nu vor mai parasi tara pentru a gasi un bun tratament in afara tarii lor si se vor trata in spitalele din Romania. Cat despre specialistii cu pregatire si cunoastere adevarata in profesia pe care o practica, cu siguranta ca ei nu se vor confrunta cu o situatie la fel de dificila, datorita faptului ca oricum vor fi capabili sa gaseasca un loc in care sa le fie recunoscuta pregatirea.

Exista pericolul ca distribuitorii de medicamente sa anihileze farmacistul ?

Cu siguranta ca farmacistul nu va disparea, dar este posibil ca unii farmacisti sa nu reziste acestor timpuri.

Ce ati solicitat Ministerului Sanatatii pentru a crea avantaje legitime farmacistului independent?

Nu este cazul sa enumar materialele alcatuite si semnate in numele institutiei patronale a farmacistilor din Romania, materiale depuse la termenele respective la registratura inaltelor institutii de conducere cu abilitate de hotarare si pronuntare pe domeniul sanatatii. Consider ca este mai important faptul ca PFDR a luptat prin dife rite cai, si nu inceteaza a o face, pentru a detine in orice moment o informatie de ultima ora, mai ales in ceea ce priveste initiativele legislative ale Ministerului Sanatatii sau ale Parlamentului Romaniei. Cu acest principiu impus, de a fi in orice moment atent si prezent la detinerea informatiei, PFDR si-a adus contributia prin reactii scrise si supuse mai departe atentiei forurilor in drept.

La momentul acesta, Patronatul, precum si Colegiul Farmacistilor din Romania, sunt membre al PGEU, ceea ce inseamna ca saptamanal se primesc informatii si suntem prezenti la ceea ce se intampla in domeniul nostru de activitate, existent si in afara tarii noastre.

Ca farmacisti, nu incetam a crede, dincolo de ceea ce arata momentul prezent, ca si in Romania va exista un cadru legislativ medi cal si farmaceutic stabil si corect aplicat, in concordanta cu ceea ce este si se intampla la nivelul UE. Totodata, suntem constienti ca nu se va putea realiza concret ceea ce noi farmacistii ne dorim, decat cu implicarea totala si un interes continuu angajat al clasei politice din Romania, care sa priveasca cu importanta si atentia cuvenita domeniul sanatate, indiferent de derapajele sau blocajele de diferite naturi ce se ivesc pe acest drum. Cel mai periculos lucru in dome niul sanatatii este ignoranta, care poate fi indepartata usor prin prezenta unui specialist, inalt calificat, puternic angajat in sanatate, prezent non-stop in viata comunitatii si acesta este farmacistul comunitar independent!

Care sunt motivele de nemultumire si de ingrijorare ale farmacistului independent?

Farmacistul din Romania a fost intr-o continua dorinta si cautare de a avea in domeniul lui de activitate profesionala o norma calauzitoare, adica o legislatie corect implementata ca text, dar si ca norme. Tocmai lipsa acestui cadru legislativ a facut si face sa existe "surprize"neplacute care lovesc frontal personalul farmaceutic din tara noastra, coborand astfel cu fiecare zi puterea de rezistenta a intregului sistem de sanatate romanesc. Aceste neplacute "surprize"sunt, de fapt, realitati crude in "a fi sau a nu fi"farmacist independent. Farmacistul independent, precum orice profesionist al acestei societati, este lipsit de recunoastere de catre societatea in slujba careia isi depune intreaga viata. Mai nou, farmacistul independent este confundat cu un " vanzator". In realitate, probabil ca una dintre solutii ar fi ca farmacia sa fie declarata institutie de interes public si in momentul respectiv sa aiba garantata supravietuirea economica, fapt ce conduce la o stabilitate a intregului sistem farmaceutic.

Ati fost impotriva introducerii sistemului de factoring propus de ministrul Bazac, care spunea ca astfel va realiza "deblocarea platilor in sistem…"

La 1 octombrie 2009 s-a dorit, de la nivelul conducerii MS, introducerea unui mecanism financiar prin care farmaciile sa aiba posibilitatea de a cesiona facturile catre distribuitori, iar acestia, la randul lor, sa le poata sconta in sistemul bancar. Patronatul Farmacistilor din Romania s-a implicat direct si in scurt timp am si avut o reactie referitor la ceea ce initial intelesesem a se dori implementat. Am scris ministrului la acea vreme, Ion Bazac, readucandu-i aminte traiul din ce in ce mai coplesitor sub care farmacistul independent se afla zilnic. Am spus atunci, in documentul inmanat ministrului Sanatatii, ca "pe fundalul unei evolutii rapide si agresive a crizei eonomice, problematica diversa si extrem de complexa a farmaciilor comunitare, ca unitati active in actul de sanatate a populatiei, capata aspecte deosebit de ingrijoratoare. Impunerea unui adaos comercial derizoriu, pretentia de a suporta reducerea la raft a medicamentelor ieftinite peste noapte si mai ales debitele extrem de mari inregistrate de CNAS au lasat unitatile farmaceutice fara minim-ul de cashflow necesar desfasurarii activitatii specifice, iar lipsa de predictibilitate in evolutia acestei situatii a facut ca distribuitorii de medicamente sa devina extrem de reticenti in a mai asigura medicamente cu plata ulterioara."

Intentia de legiferare a sistemului de facto ring ne-a dus cu gandul la o realitate a anului 2005: Memorandumul din 2005! Prin semnarea acestui act, participantii lantului de distributie de medicamente – cu exceptia PFDR-ului, au sustinut prin semnaturi acordul de recuperare a vechilor creante CNAS din anii 2004-2005-2006, prin care se ceda un procent de 6,5% din valoarea creantelor. Pe baza aplicarii memorandum-ului, pierderile urmau sa fie impartite intre toti cei implicati in acest lant: producatorii, comerciantii de medicamente (distribuitorii an-gros) si farmacii. In realitate, acest lucru s-a concretizat prin faptul ca toate pierderile au fost puse in "carca"farmaciilor, conducand la devalizarea rapida a acestora, la o crestere a puterii angrosist-ului si la slabirea progresiva a rezistentei farmacistilor in fata intentiei de a transforma activitatea farmaceutica, parte a actului medical, in piata de vanzare.

In acest moment, singurul motiv pentru care nu se aplica sistemul de factoring, este faptul ca nimeni nu este dispus sa plateasca dobanzile catre bancile implicate in acest sistem. Si consider ca este de datoria Ministerului Sanatatii sa-si gestioneze datoriile asumate. Iar solutia rezolvarii acestor probleme nu este sufocarea si falimentarea farmaciilor independente.

Cum se calculeaza pretul medicamentelor in Romania?

Formula de calcul existenta in Ordinul Ministerului Sanatatii nu o cunoastem, nu stim de unde vine, desi am solicitat in numele PFDR explica rea ei. Adaosul comercial practicat in Romania este in medie, conform datelor CEGEDIM, de aproximativ 12 %, iar la medicamentele de peste 200 RON este de 35 RON, lucru care poate sa insemne un adaos de 0,01 � 0,05 % la anumite medicamente cu valoare ridicata.

In acest fel, adaosul la medicamente in Romania, practic nu permite sustenabilitatea partii economice a farmaciei, cu atat mai mult cu cat a fost introdusa procedura de clow � back, farmaciile fiind nevoite sa supravietuiasca exclusiv din adaosul comercial. Patronatul sustine existenta unui adaos suficient pentru a permite cheltuielile operationale din farmacie si consideram ca acesta este de minimum 25 % in medie. Si sa nu uitam ca in Romania adaosul comercial este cel mai mic din Europa!

Care este situatia farmacistului independent in mediul rural?

In mediul rural situatia farmacistilor este si mai grava. Asigurarea cu medicamente in mediul rural se face in special pe relatia cu CNAS. Pot spune in acest moment, ca in urma blocajului generat de prelungirea platii facturilor de catre CNAS, la termenul de 110 zile, exista probabi litatea maxima ca farmaciile din mediul rural, in special farmaciile care deservesc zone cu populatie saraca, sa dispara.

Cum apreciati colaborarea farmacistilor cu CNAS?

Din pacate, desi vorbim de un parteneriat prin care CNAS este sustinuta neconditionat de catre farmaciile de circuit deschis, relatia de obicei nu are la baza un dialog real. Cel mai probabil, problema rezida in faptul ca in acest moment CNAS nu mai beneficiaza de fonduri proprii, astfel incat este usor de inteles ca solutia nu se afla si nu sta in puterea conducerii CNAS, ci la nivelul Guvernului Romaniei.

Ca profesionist in sistem, privind din interior lucrurile, cum apreciati accesul pacientului roman la medicamente?

In Romania pacientii beneficiaza de cele mai noi tratamente existente pe piata UE. Din pacate, lipsa de intelegere a facut ca o parte din medicamente, prin calcularea unui pret minim de comercializare, sa fie directionate catre export. Astfel, in acest moment, o multime de medicamente au disparut complet de pe piata farmaceutica din Romania. Un alt aspect foarte important este faptul ca medicamentul trebuie sa fie accesibil pentru pacient, iar tratamentul sa aiba continuitate. Acest lucru ar fi posibil daca ar fi sustinut de un sistem de compensare corect si prompt. Dar in conditiile in care vorbim de plata la 210 zile, implicit vorbim de intreruperea accesului pacientului la medicamente. Am remarcat cu regret propunerea legislativa inaintata de Ministerul Sanatatii privind tratamentul cu suplimente naturale prin care, in forma in care a fost elaborat, se putea intelege intreruperea accesului la suplimente naturale.

Pana in prezent marele castig pe care l-a avut populatia Romaniei dupa 1989 a fost accesul la informatie.

Si ar fi un pas inapoi daca pacientul roman ar fi pagubit de dreptul de a apela la aceasta cale terapeutica.

Cum a afectat mult comentata – si inca prezenta criza, farmacia individuala?

In realitate, principala criza pe care o traverseaza domeniul farmaceutic este o criza a reformelor reale si a unui cadru legislativ stabil. In lipsa acestor repere si a lipsei de intentie de rezolvare a situatiei, raportul pe sanatate la nivelul UE a aratat un randament de 0%.

Intr-o tara saracita, cum se prezinta Romania la momentul de fata, cu o populatie deconcertata si cu ineficiente cai de solutionare, experienta traita de farmacia individuala este una asemanatoare unei tari strabatute continuu de popoare migratoare, dupa fiecare val fiind mai saracita si tot mai slabita.

Leave a reply