Studiu – lucrare premiata la Conferinta Nationala de Medicina
de Familie, 24-27 martie 2010

Studiul a urmarit identificarea factorilor care contribuie la succesul unui eveniment
educational sub aspectul participarii numeroase si a satisfactiei celor implicati. Am aplicat
intai metoda interviului direct, pentru a identifica opinia a 3 organizatori de educatie
medicala continua din 3 centre universitare diferite. Intrebarile au fost aceleasi, dar s-au
urmarit si aspecte calitative (necuantificabile statistic). In continuare a fost aplicat un chestionar
pentru a evalua optiunile beneficiarilor de educatie continua. Chestionarul a fost
aplicat on – line pe o lista de discutii a medicilor de familie. Au raspuns 70 de persoane.

Datele obtinute in cadrul acestui
studiu au fost comparate
cu cele din studii anterior
efectuate in Romania. Ca urmare,
in evaluarea unui eveniment
educational, medicii de familie din tara
noastra au urmatoarele preferinte:

– formatorul – profesor universitar
(79%), medic de familie formator (48%),
lector din strainatate (47%)
– forma de invatare – curs frontal
(77%), atelier interactiv (69%), conferinta
(69%)
– continutul interesant (95%), lansarea
de noi produse (70%), socializarea cu colegii
(59%)
– orarul – in timpul saptamanii, la
pranz (56%), vineri seara (55%) sau sambata
(46%)
– durata optima – 2 ore (81%), 4 ore
intr-o singura zi (60%), sau cate 4 ore in 2
zile consecutive (41%)
– modul de anuntare al evenimentului
– scrisoare (87%), e-mail (82%), anunt telefonic
(70%), anunt pe web-site (55%).

Rezultatele obtinute au fost comparate
cu cele ale unui studiu ce are acelasi su biect
si a fost publicat in Germania in 2006. Medicii
germani prefera seminariile cu maximum
30 de participanti, axate pe dezvoltarea de
deprinderi practice sau de evaluare a calitatii.
Ca formatori, colegii germani prefera in
proportie de 76% specialistii din regiune,
60% colegii sau specialistii. Doar 42,2%
opteaza pentru colegii formatori, iar 37,3%
pentru datele oferite de profesorii universitari.
O alta deosebire este reprezentata de
disponibilitatea orara, germanii preferand
evenimentele desfasurate seara sau dupa
amiaza in cursul saptamanii, sau o intreaga
zi in weekend.

Situatia in Europa

Europa devine din ce in ce mai mult
o societate a cunoasterii, informatia devine
accesibila oricui. Astfel, Comisia
Europeana aloca pentru programul global de
educatie continua (Lifelong Learning Programme)
un buget consistent de aproape
7 miliarde de euro pentru perioada 2007 –
2013. Importanta standardelor ridicate de
cunoastere in medicina a fost recunoscuta
si de o parte dintre decidentii din domeniul
medical, care au decis sa legifereze educatia
medicala continua, conditionand dreptul
de libera practica de pregatirea profesionala
permanenta. Aceasta se intampla in mai
putin de jumatate dintre tarile europene: in
10 din cele 26 de state studiate de Universitatea
de la Delft, medicii de familie sunt
reacreditati in baza dovezilor care atesta participarea
la informari pe teme medicale.

Situatia in Romania

In Romania Colegiul Medicilor innoieste
dreptul la libera practica daca sunt acumulate
suficiente credite ca urmare a participarii la
evenimente educationale. Multe dintre evenimente
testeaza la final nivelul de cunostinte,
eventual comparandu-l cu cel dinainte de
parcurgerea evenimentului educational. Nici
la noi, si nici in alte tari, nu se verifica daca
dobandirea de noi informatii schimba comportamentul
medicului.

Oferta de instruire este foarte mare in
Romania, mai ales in centrele universitare:
medicii de familie pot avea acces la aproape
orice fel de informati din domeniul medical,
prezentata intr-o multitudine de moduri: on
line, pe suport de hartie, cursuri teoretice,
atelier interactiv, cursuri practic.
Evenimentele educationale care ofera
credite sunt foarte variate: cursuri pentru
dobandirea de competete, ateliere, simpozioane,
conferinte, cursuri organizate de
universitati, cursuri on line si chiar si abonamentele
la reviste de specialitate. O parte
dintre ele sunt gratuite, altele ofera chiar stimulente
pentru participanti, altele dau sansa
imbunatatirii situatiei profesionale sau materiale a absolventilor. Alte motive de participare
ar fi notorietatea organizatorilor sau posibilitatea
intalnirii cu colegii. Alte variabile
importante de luat in calcul sunt numarul de
credite, data si durata manifestarii si modul
de popularizare a actiunii.

Ce factori asigura succesul unei
manifestari? Ce doresc medicii
de familie?

Metode

Am aplicat intai metoda interviului direct
pentru a identifica opinia a 3 organizatori
de educatie medicala continua din 3
centre universitare diferite. Intrebarile au
fost aceleasi, dar s-au urmarit si aspecte calitative
(necuantificabile statistic).
In continuare a fost aplicat un chestio nar
pentru a evalua optiunile beneficiarilor de
educatie continua. Chestionarul a fost aplicat
on – line pe o lista de discutii a medicilor
de familie.

Lot

Au raspuns 70 de persoane, dintre care
(70%) sunt femei. Nu am gasit date statistice
despre structura demografica a medicilor
de familie din Romania, dar din observatii
personale, femeile sunt majoritare ca si
participanti la evenimente educationale.
Majoritatea respondentilor (54,29%) au
gradul de medic specialist, 25,7% de medic
primar, restul fiind absolventi sau rezidenti
de medicina familiei. Majoritatea medicilor
de familie care au participat la studiu
lucreaza in domeniul privat, aproape 1/4 in
mediul rural. Din pacate nu am putut evalua
nici din acest punct de vedere reprezentativitatea
lotului, deoarece lipsesc date centralizate.

Rezultate

Toti cei trei organizatori de evenimente
care au fost intervievati au considerat ca prima
informatie ceruta de catre participanti
este numarul de credite acordate, dupa care
urmeaza continutul, apoi lectorul si intr-o
mai mica masura educatia continua ca mijloc
de socializare. In ce priveste continutul,
cele mai cerute subiecte sunt cele de abilitati
practice cum ar fi otoscopia, interpretarea
EKG, ingrijirea sugarilor, urgentele in ambulator.
Afirmatia unuia dintre organizatori,
con form careia categoria de medici cea mai
interesata in educatie medicala continua sunt
rezidentii, completeaza imaginea despre interesul
participantilor legat de continutul aplicabil
in practica a manifestarilor educative.
Ca lectori, sunt preferati in egala masura
profesorii universitari si formatorii medici de
familie, iar la mica distanta, specialistii din
domeniu.

Forma de invatamant cu cel mai mare
succes la participanti a fost considerata de
catre organizatorii intervievati atelierul interactiv,
ceva mai apreciat decat conferintele.
ONG-urile din care faceau parte nu organizau
cursuri on line.

Cel mai bun mod de anuntare a participantilor
este telefonic sau prin scrisoare,
organizatorii considerand ca este mai bine sa
le reaminteasca participantilor in ajun ca are
loc un eveniment.

Chestionarul a fost aplicat pe o lista de
discutii a medicilor de familie si am primit
raspuns de la 70 de persoane, majoritatea femei,
dintre care: 54,29% au gradul de medic
specialist, 25,7% de medic primar, restul fiind
absolventi sau rezidenti de medicina familiei.
Majoritatea medicilor de familie care au participat
la studiu lucreaza in domeniul privat,
aproape 1/4 in mediul rural. Din pacate nu
am putut evalua reprezentativitatea lotului,
deoarece lipsesc date centralizate.

Ce ii mobilizeaza pe medici la
un eveniment educational?

Pentru medici, atractivitatea unui eveniment
este data de: continut – 95%, prezentarea
de noi produse -70%, intalnirea cu colegii
– 59%, dar si de numarul de credite.
In ce priveste forma preferata de educatie
medicala continua, medicii de familie au
raspuns ca sunt interesati si foarte interesati
in proportie de 77% de cursuri frontale, 69%
de ateliere interactive si 69% de conferinte.
In topul preferintelor pentru formator,
colegii desemneaza profesori universitari in
proportie de 79%, la mare distanta situandu-
se medicii de familie formatori si lectorii
straini, cotati cu 48%, respectiv 47% dintre
sufragii.

Evenimentele au succes daca participantii
sunt anuntati personal fie prin scrisoare –
87%, e-mail – 82%, sau telefonic – 70%.
Oarecare atentie se acorda paginilor web –
50%, in timp ce ziarele si posterele au impact
foarte slab.

Mai mult de jumatate dintre medicii sunt
mai dispusi sa studieze in perioada pranzului
sau vineri dupa amiaza, eventual sambata –
46%, in timp ce doar 1 și – ar sacrifica duminica,
mai ales dupa amiaza.

Ca durata de timp dedicat educatiei medicale
continue, disponibilitatea de a participare
scade proportional durata: de la 81%
opteaza pentru sesiune de 2 ore, la 61% pentru
4 ore si la 41% pentru cate 4 ore in 2 zile
consecutive. Greu de suportat pare a fi formatul
de 8 ore intr-o zi sau de cate 3 ore 3
zile consecutive.

Leave a reply