Pentru sanatatea populatiei trebuie sa existe un cadru legal adecvat pentru cultivarea, producerea, fabricarea, depozitarea, comertul, distributia, transportul si detinerea substantelor si preparatelor stupefiante si psihotrope. In acest sens, legiuitorul roman a adoptat Legea nr. 339/2005 care, impreuna cu Normele sale Metodologice aprobate prin H.G. nr. 1915/2006, reglementeaza regimul juridic al plantelor, substantelor si preparatelor stupefiante si psihotrope.
Potrivit art. 2 din Legea nr. 339/2005, sunt desemnate substante psihotrope toate substantele inscrise in anexele la Conventia asupra substantelor psihotrope din 1971, la care Romania a aderat prin Legea nr. 118/1992, iar substante stupefiante sunt acele substante cuprinse in anexele la Conventia unica din 1961 a Natiunilor Unite asupra substantelor stupefiante, astfel cum a fost modificata prin Protocolul din 1972, la care Romania a aderat prin Decretul nr. 626/1973.
Orice persoana fizica sau juridica ce desfasoara o operatiune cu plante, substante si preparate ce intra sub incidenta Legii nr. 339/2005 se afla sub controlul si supravegherea Ministerului Sanatatii. Controlul se realizeaza de catre inspectorii farmacisti din cadrul Ministerului Sanatatii in baza unui plan anual de inspectii. Inspectorul farmacist are drept de acces, fara notificare prealabila, in spatiile de desfasurare a operatiunilor cu plante, substante stupefiante si substante psihotrope si la documentele specifice acestora, si poate, la nevoie, sa preleve probe. Inspectia se finalizeaza prin intocmirea unui raport de inspectie.
AUTORIZATIILE DE FABRICATIE SI DEPOZITARE
Cultivarea plantelor ce contin substante care intra sub incidenta Legii nr. 339/2005 este permisa numai in cazul in care acestea sunt prelucrate in scop tehnic, in vederea producerii de tulpini, fibre, samanta si ulei, in scop medical si stiintific, numai cu autorizarea Ministerului Agriculturii. Producerea, depozitarea, comertul si distribuirea substantelor si preparatelor stupefiante si psihotrope se autorizeaza de catre Ministerul Sanatatii. Autorizatia de fabricatie se elibereaza anual in limita cantitatii aprobate de catre Ministerul Sanatatii, numai daca utilizarea plantelor sau a substantelor pentru care se solicita autorizarea este limitata la utilizare in scop industrial, pentru producerea de samanta, precum si pentru uz medical, stiintific sau tehnic. Autorizatia de depozitare si distribuire a plantelor, substantelor si preparatelor stupefiante si psihotrope are valabilitate de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii acesteia la expirare pentru perioade succesive de 5 ani. Orice modificare a situatiei care a justificat eliberarea autorizatiei se notifica inainte cu 15 zile autoritatii emitente. In cazul incetarii activitatii, autorizatia originala se depune, in termen de 15 zile de la notificare autoritatii emitente.
Transportul plantelor, substantelor si preparatelor stupefiante si psihotrope se efectueaza numai cu respectarea urmatoarelor conditii: sa fie insotit de documentele prevazute de lege, iar preparatele sa fie transportate in containere cu sigilii nefalsificabile si care sa permita controlul. Introducerea in tara a acestor tipuri de substante in scopul punerii in libera circulatie in Romania este permisa numai la biroul vamal mentionat in autorizatia de punere in circulatie. Dupa acordarea liberului de vama, agentul vamal desemnat inscrie pe versoul unei copii certificate a exemplarului nr. 1 al autorizatiei cantitatea efectiv pusa in circulatie, numarul si data declaratiei vamale, iar aceasta copie se transmite de catre biroul vamal Ministerului Sanatatii in termen de 15 zile de la data acordarii liberului de vama.
PRESCRIEREA PREPARATELOR STUPEFIANTE SI PSIHOTROPE
C abinetele medicale de alta specialitate decat medicina de familie se autorizeaza de catre Ministerul Sanatatii pentru activitatea cu substante, preparate stupefiante si psihotrope. Trusele de prim ajutor detinute de cabinetele medicale umane si veterinare, de aeronave, nave si ambulante pot contine numai preparate stupefiante si psihotrope cuprinse in anexa nr. 8 la Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 339/2005 aprobate prin H.G. nr. 1915/2006. Utilizarea preparatelor stupefiante si psihotrope in scop medical se poate realiza numai pe baza prescriptiilor medicale. Prescrierea acestor preparate si substante se face numai pe formulare speciale, securizate, care se retin la eliberare. Prescriptiile, completate integral si lizibil, trebuie prezentate la farmacie in cel mult 10 zile de la data prescrierii, iar pentru preparatele cuprinse in tabelul III din anexa la Legea nr. 339/2005, in cel mult 30 de zile.
O prescriptie poate cuprinde cel mult 3 preparate si numai cantitatea de preparate ne cesare tratamentului pentru 30 de zile. Medi cul poate emite o noua prescriptie inainte de 30 de zile, pentru acelasi pacient, daca in timpul tratamentului apar modificari in sta rea de sanatate a acestuia ce impun schimbarea dozei ori a medicatiei. Prescrierea preparatelor cu substante stupefiante si psihotrope pentru bolnavii spitalizati se face pentru 24 de ore si, in cazuri speciale, pentru 72 de ore. Cantitatea de medicamente detinuta de calatorii internationali pentru tratament personal nu se considera export si nici import. Persoanele fizice care pe baza unei prescriptii medicale au nevoie de medicamente care contin substante ce intra sub incidenta Legii nr. 339/2005, si care doresc sa calatoreasca in strainatate, trebuie sa solicite Ministerului Sanatatii emiterea unui certificat pentru detinerea medicamentelor cu continut stupefiant si psihotrop in scop terapeutic pe care sa il prezinte autoritatii vamale la iesirea din tara. Certificatul poate fi solicitat de catre medicul care prescrie medicamentele sau de catre pacient, care depune alaturi de cererea de eliberare si prescriptia medicala care va cuprinde cantitatea de medicamente necesara calatoriei, dar nu mai mult de 30 de zile. Certificatul emis are o valabilitate de 30 de zile si se elibereaza separat pentru fiecare medicament. Potrivit art. 47 din H.G. nr. 1915/2006, este interzisa publicitatea cu privire la substantele si preparatele stupefiante si psihotrope, cu exceptia publicatiilor stiintifice sau profesionale, destinate cercetatorilor sau profesionistilor.
PREVENIREA SI COMBATEREA TRAFICULUI SI CONSUMULUI ILICIT DE DROGURI
Este evident faptul ca exista norme legislative imperative care reglementeaza extrem de strict regimul substantelor stupefiante si psihotrope, fiind permisa utilizarea acestor substantelor doar in scop industrial, pentru producerea de samanta, precum si pentru uz medical, stiintific sau tehnic. Nu este insa suficient ca legiuitorul sa adopte norme care reglementeaza circuitul legal al acestor substante in societate, deoarece consumul ilegal al acestor substante are efecte extrem de grave asupra sanatatii populatiei, astfel ca societatea are nevoie si de reglementari in materie penala care sa sanctioneze consumul ilicit al acestor tipuri de substante. In acest scop, inca din anul 2000 a fost adoptata Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri. Sunt considerate droguri, in sensul legii, plantele si substantele stupefiante ori psihotrope sau amestecurile care contin asemenea plante si substante inscrise in tabelele I-III anexa la Legea nr. 143/2000, iar precursorii sunt substantele utilizate frecvent la fabricarea drogurilor, inscrise in tabelul IV al legii, atat drogurile, cat si precursorii fiind substante aflate sub control national. In functie de gradul de periculozitate, de toxicitate asupra organismului, drogurile cuprinse in tabelele I si II sunt droguri de mare risc, iar drogurile enumerate in tabelul III sunt droguri de risc.
Conform art. 27 din Legea nr. 143/2000, consumul de droguri aflate sub control national, fara prescriptie medicala, este interzis pe teritoriul Romaniei. Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpararea sau detinerea de droguri de risc ori alte operatiuni privind circulatia drogurilor de risc, fara drept, se pedepseste cu inchisoarea de la 3 la 15 ani, iar in cazul drogurilor de mare risc, cu inchisoarea de la 10 la 20 de ani. Introducerea sau scoaterea din tara, fara drept a drogurilor de risc se pedepseste cu inchisoare de la 10 la 20 de ani, iar in cazul drogurilor de mare risc, cu inchisoare de la 15 la 25 de ani. Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpararea sau detinerea de droguri de risc pentru consum propriu, fara drept, constituie tot infractiune care se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau amenda, iar daca aceste fapte privesc droguri de mare risc, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 5 ani. De asemenea, este pedepsita cu inchisoare de la 3 la 10 ani punerea la dispozitie, cu stiinta, cu orice titlu, a unui local sau a unei locuinte pentru consum ilicit de droguri, cat si tolerarea consumului ilicit in asemenea locuri. Prescrierea, de catre medic, cu intentie, a unor droguri de mare risc, fara ca acestea sa fie necesare din punct de vedere medical, constituie infractiune pedepsita cu inchisoarea de la 1 an la 5 ani.
Pentru a preveni si combate consumul ilicit de droguri este nevoie, alaturi de norme penale, si de norme legale care sa stabileasca cadrul legal in care societatea se implica efectiv in asistenta consumatorilor. In acest sens, prin H.G. nr. 1489/2002 a fost infiintata Agentia Nationala Antidrog, institutie care elaboreaza conceptia de ansamblu si asigura suport tehnic si metodologic pentru coordonarea unitara a luptei impotriva traficului si consumului ilicit de droguri, desfasurata de catre autoritatile competente, de alte institutii ale statului si de organizatii neguvernamentale, coordoneaza activitatea de elaborare a Strategiei Nationale Antidrog si a planurilor de actiune pentru aplicarea acesteia, monitorizeaza, propune spre avizare si evalueaza programe nationale de combatere a productiei, traficului si consumului ilicit de droguri.
La nivel teritorial, exista 47 de Centre de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog judetene si ale sectoarelor municipiului Bucuresti si Unitati-functionale specializate in furnizarea de servicii de asistenta integrata in adictii. Programele integrate de asistenta sunt reglementate in cadrul capitolului IV al Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000, aprobat prin H.G. nr. 860/2005. Potrivit acestor norme legale, programul integrat de asistenta a consumatorilor consta intr-un ansamblu complex de programe terapeutice, psihologice si sociale, complementare, simultane sau secventiale, care se concretizeaza intr-un plan individualizat de asistenta.
Acordarea serviciilor de asistenta se poate realiza la cererea consumatorului, la dispozitia procurorului sau in caz de urgenta. Solicitarea se adreseaza centrelor de prevenire, evaluare si consiliere antidrog din cadrul Agentiei Nationale Antidrog, ori altui furnizor de servicii de asistenta. Urmare a solicitarii de acordare a asistentei, se procedeaza la o evaluare a consumatorului, realizata de catre personalul centrelor de prevenire, evaluare si consiliere antidrog. Raportul de evaluare se prezinta consumatorului impreuna cu propunerea de includere intr-un program. Acordul consumatorului de a primi asistenta trebuie consemnat in mod explicit pe un formular tipizat. Terminarea programului se realizeaza fie la finalizarea acestuia, fie mai devreme, la solicitarea expresa a consumatorului, cu semnarea unui document in acest sens si dupa informarea completa asupra consecintelor intreruperii programului. Pe piata romaneasca au aparut in ultima vreme o serie de plante si substante care nu intrau nici sub incidenta Legii nr. 143/2000 si nici a Legii nr. 339/2005, comercializate sub forma unor produse care s-au dovedit din ce in ce mai des responsabile pentru intoxicatii grave ale consumatorilor din pricina efectului halucinogen al acestora. Astfel, la initiativa Ministerului Sanatatii, a fost intocmita o noua lista cu substante si plante cu proprietati psihoactive, care a fost aprobata prin O.U.G. nr. 6/2010 de modificare a legii nr. 143/2000 si a Legii nr. 339/2005. Drept urmare, cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpararea sau detinerea noilor substante si plante prohibite de lege, sunt fapte ce constituie infractiuni si intra sub incidenta Legii nr. 143/2000.
Avand in vedere faptul ca problematica prevenirii si combaterii traficului si consumului de droguri constituie o prioritate a oricarui stat de drept, in scopul protejarii sanatatii si imbunatatirii nivelului de viata al populatiei, Guvernul Romaniei a aprobat prin H.G. nr. 73/2005 Strategia Nationala Antidrog in perioada 2005-2012, document aflat in stransa corelatie cu Strategia Uniunii Europene privind Drogurile 2005-2012 si avand drept obiectiv principal reducerea consumului de droguri si cresterea eficientei masurilor de prevenire si a celor de asistenta medicala, psihologica si sociala a consumatorilor de droguri.
Leave a reply
Leave a reply