INSTITUTII ALE STATULUI IMPLICATE IN PROCEDURA ADOPTIEI

Prin Legea nr. 274/2004 a fost infiintat Oficiul Roman pentru Adoptii, institutie care coordoneaza si supravegheaza activitatile de adoptie si care realizeaza cooperarea internationala in domeniul adoptiei.

Atributiile principale ale Oficiului constau in urmatoarele: pastreaza evidenta centralizata a copiilor pentru care a fost incuviintata deschiderea procedurii de adoptie; tine evidenta cererilor familii lor care si-au manifestat dorinta de a adopta; incheie acorduri de colaborare cu autoritatile centrale, cu organisme private autorizate sau acreditate din alte state in domeniul adoptiei; urmareste evolutia copilului si a relatiilor dintre acesta si adoptator pe o perioada de cel putin 2 ani de la incuviintarea unei adoptii internationale; elibereaza certificate care atesta ca adoptia a fost incuviintata in conformitate cu normele impuse de Conventia de la Haga.

Prin Hotararea Guvernului nr. 1385/2009 a fost infiintata Autoritatea Nationala pentru Protectia Familiei si a Drepturilor Copilului, organ de specialitate al administratiei publice centrale, avand ca principale obiective promovarea si respectarea drepturilor si libertatilor copiilor si indrumarea metodologica a activitatii Directiilor Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (D.G.A.S.P.C.). Sunt institutii publice de interes judetean, cu personalitate juridica, infiintate prin hotarare a Consiliului judetean care realizeaza la nivel judetean masurile de asistenta sociala in domeniul protectiei copilului, a familiei, a persoanelor cu handicap si a oricaror persoane aflate in nevoie.

Organismele private acreditate (asociatii, fundatii) pot infiinta servicii de adoptie doar pe baza obtinerii licentei eliberate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Familiei si a Drepturilor Copilului. Prin Hotararea Guvernului nr. 1442/2004 au fost reglementate serviciile si activitatile ce pot fi desfasurate de catre organismele private romane in cadrul procedurii interne de adoptie. Astfel, serviciile si activitatile oferite copiilor pot consta in: intocmirea unor materiale de informare adresate copiilor cu privire la procedurile si efectele adoptiei; informarea si consilierea copilului cu privire la obiectivele planului individualizat de protectie; informarea si consilierea copilului in vederea exprimarii opiniei si dorintelor sale pe parcursul procedurii adoptiei; supravegherea si evaluarea adaptarii copilului incredintat in vederea adoptiei la noul mediu familial; asigurarea, in perioada postadoptie de asistenta si sprijin de specialitate. De asemenea, aceste organisme private pot desfasura activitati si servicii destinate potentialilor adoptatori: informare, asistenta de specialitate si consiliere pe parcursul procedurii de adoptie; evaluarea garantiilor morale si a conditiilor materiale ale adoptatorilor; supravegherea timp de minim 2 ani a evolutiei copilului in cadrul familiei adoptive. In ceea ce priveste activitatile destinate familiei biologice a copilului care urmaeza a fi adoptat, organismele private sunt indrituite sa informeze familia cu privire la procedurile si efectele adoptiei, sa informeze si sa consilieze parintii cu privire la conditiile de exprimare a consimtamantului la adoptie.

Organizatiile private straine cu sediul social pe teritoriul altui stat pot colabora cu Oficiul Roman pentru Adoptii in domeniul adoptiei internationale, numai daca sunt acreditate in conformitate cu dispozitiile legale din statele de origine si autorizate conform dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 1441/2004. Pentru a fi autorizate sa colaboreze cu Oficiul in domeniul adoptiei internationale, organizatiile private straine trebuie sa indeplineasca o serie de conditii: sa fie persoane juridice legal constituite in statul de origine; sa aiba sediul social pe teritoriul unui stat care a ratificat Conventia de la Haga incheiata la 29 mai 1993; sa fie acreditate de autoritatile competente ale statului de ori gine pentru a desfasura activitati in domeniul adoptiei internationale; sa se afle sub supravegherea autoritatilor comptente ale statului unde se afla sediul lor social in ceea ce priveste alcatuirea, functionarea si situatia financiara. Oficiul va autoriza organizatia privata straina pentru o perioada de un an, autorizatia putand fi reinnoita anual.

Copilul poate fi adoptat pana la implinirea varstei de 18 ani. Pe cale de exceptie, o persoana majora poate fi adoptata numai daca adoptatorul a crescut-o in timpul minoritatii sale. Referitor la persoana adoptatorului, legiuitorul a stabilit o serie de reguli imperative. Astfel, este interzisa adoptia intre frati, adoptia intre soti sau intre fosti soti, cat si adoptia a doi soti ori a doi fosti soti. Adoptatorul trebuie sa aiba capacitate deplina de exercitiu, persoanele cu boli psihice si cele cu handicap mental neputand adopta. In ceea ce priveste varsta adoptatorului, pot adopta numai persoanele care sunt cu cel putin 18 ani mai in varsta decat cel pe care doresc sa il adopte, iar in cazuri exceptionale, instanta poate incuviinta adoptia chiar daca diferenta de varsta dintre acestia este mai mica de 18 ani, dar nu mai putin de 15 ani. Adoptatorul trebuie sa indeplineasca garantiile morale si conditiile materiale necesare dezvoltarii depline si armonioase a personalitatii copilului.

METODOLOGIA DE EVALUARE A ADOPTATORULUI

Persoana sau familia care doreste sa adopte va fomula o cerere scrisa adresata D.G.A.S.P.C. in a carei raza teritoriala domiciliaza in vederea evaluarii garantiilor morale și a conditiilor material prevazute de lege.

Prin Ordinul nr. 136/2006 al Oficiului Roman de Adoptii a fost aprobata metodologia de evaluare in vederea obtinerii atestatului de catre persoana ori familia apta sa adopte. Evaluarea persoanei/familiei potential adoptatoare este un proces complex, planificat, care cuprinde evaluarea sociala, evaluarea psihologica si pregatirea pentru asumarea in cunostinta de cauza a rolului de parinte. Evaluarea se realizeaza de catre profesionisti (asistenti sociali sau psihologi) din cadrul D.G.A.S.P.C. sau a unui organism privat acreditat și presupune o serie de intalniri cu familia/persoana solicitanta. Asistentul/psihologul va avea intalniri cu persoanele/familiile potential adoptatoare la nivel individual, de cuplu și de grup. Intalnirile vor avea loc la domiciliul solicitantilor și la sediul D.G.A.S.P.C., fiind stabilite obligatoriu un numar de minim 6 intalniri care trebuie realizate cu respectarea confidentialitatii. Evaluarea sociala se realizeaza prin intocmirea unei anchete sociale de catre asistentul social responsabil de caz. Ancheta sociala se intocmește in urma vizitelor la domiciliul solicitantilor, a verificarii referintelor de la locul de munca, a vizitelor in comunitate sau la domiciliul membrilor relevanti ai familiei extinse. Prima vizita la domiciliul solicitantilor se va realiza de catre asistentul social impreuna cu psihologul. Evaluarea psihologica se va realiza la sediul D.G.A.S.P.C. pe parcursul a cel putin 3 ședinte, individual și in cuplu, find vizate urmatoarele aspecte: relatia de cuplu, relatia cu proprii parinti, relatiile cu ceilalti, stilul de viata al familiei, motivatia de a adopta, așteptarile de la adoptie, capacitati parentale. De asemenea, la sediul D.G.A.S.P.C. vor fi stabilite 3 intalniri in grupuri de minimum 3 cupluri de adoptatori, pentru pregatirea adoptatorilor in scopul dezvoltarii capacitatilor parentale necesare creșterii și ingrijirii unui copil, sensibilizarea acestora in legatura cu particularitatile copiilor adoptabili. In baza acestor evaluari se va intocmi raportul final care va contine concluziile fiecarui profesionist (asistent social, psiho log) și recomandarea in vederea eliberarii sau nu a atestatului de persoana/familie apta sa adopte. Atestatul este valabil pentru o perioada de un an, putand fi prelungit, anual, la cererea adoptatorilor. In cazul unui rezultat nefavorabil al evaluarii, adoptatorul are dreptul sa solicite D.G.A.S.P.C., in termen de 30 de zile de la comunicarea solutiei, reevaluarea. Rezultatul nefavorabil al reevaluarii poate fi atacat, in termen de 15 zile de la comunicare, la instanta competenta in materia adoptiei de la domiciliul adoptatorului.

PROCEDURA ADOPTIEI

I n cazul in care planul individualizat de protectie are ca finalitate adoptia interna, D.G.A.S.P.C., in a carei raza teritoriala d omi ciliaza copilul, va sesiza in termen de 30 de zile, instanta judecatoreasca pentru a se incu viin ta deschiderea procedurii adoptiei interne. In cazul admiterii cererii de deschidere a procedurii adoptiei interne, in dispozitivul hotara rii judecatorești se va face in mod imperativ mentiune despre constatarea existentei consimtamantului parintilor firești. Urmare a admiterii acestei cereri, drepturile și obligatiile parintești ale parintilor firești se suspenda, urmand sa fie exercitate de catre consiliul judetean. Daca in termen de un an de la data ramanerii definitive a hotararii de deschidere a procedurii de adop tie, D.G.A.S.P.C. nu a identificat un adoptator pentru copil, efectele acestei hotarari inceteaza de drept. In acest caz, D.G.A.S.P.C. este obligata sa revizuiasca planul individualizat de protectie a copilului și sa solicite instantei, daca este cazul, incuviintarea unei noi proceduri de deschidere a adoptiei. Daca D.G.A.S.P.C. identifica adoptatori compatibili cu copilul, sesizeaza de indata instanta de judecata in vedere incredintarii copilului in vederea adoptiei, dat fiind faptul ca adoptia nu poate fi incuviintata de catre instanta decat dupa ce copilul a fost incredintat pentru o perioada de 90 de zile adoptatorului. La sfarșitul perioadei de incredintare in vederea adoptiei, D.G.A.S.P.C. intocmește un raport final referitor la evolutia relatiilor dintre copil și adoptatori, pe care il comunica instantei de judecata in vederea solutionarii cererii de incuviintare a adoptiei. Cererea de incuviintare a adoptiei poate fi introdusa nu doar de catre D.G.A.S.P.C., ci și de catre adoptator. Instanta va admite cererea de adoptie numai daca, pe baza probelor administrate, și-a format convingerea ca adoptia este in interesul superior al copilului.

Adoptia internationala poate fi incuviintata numai in situatia in care adoptatorul sau unul dintre sotii adoptatori care domiciliaza in strainatate este ruda pana la gradul al III-lea inclusiv cu copilul pentru care a fost incuviintata deschiderea procedurii adoptiei interne. Cererile adoptatorilor care au domiciliul pe teritoriul altui stat se trimit Oficiului Roman pentru Adoptii prin intermediul autoritatii centrale competente din statul respectiv sau al organizatiilor sale acreditate. Cererea de incuviintare a adoptiei se inainteaza de catre Oficiu instantei judecatoresti. Urmare a incu – viintarii adoptiei, deplasarea adoptatului in statul de domiciliu al adoptatorului este posibila numai atunci cand hotararea de incuviintare a adoptiei a ramas irevocabila.

CONSIMTAMANTUL LA ADOPTIE

Persoanele care trebuie sa consimta la adoptie sunt: parintii firești ori tutorele, copilul care a implinit varsta de 10 ani și adoptatorul. Parintii decazuti din drepturile parintesti ori carora li s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor parintesti pastreaza dreptul de a consimti la adoptia copilului. Daca unul dintre parintii firesti este decedat, necunoscut ori, declarat mort sau disparut, pus sub interdictie ori in imposibilitate de a-si manifesta vointa, consimtamantul celuilat parinte este indestulator. Consim tamantul parintilor firesti sau a tutorelui se da in fata instantei de judecata odata cu procedura de solutionare a cererii de deschidere a procedurii de adoptie. Parintele firesc poate revoca consimtamantul sau in termen de 30 de zile de la data exprimarii lui. Daca, ulterior ramanerii irevocabile a hotararii de dechidere a procedurii de adoptie, inceteaza cauza care a facut imposibila exprimarea consimtamantului de catre unul dintre parintii firesti, acesta poate face cerere de revizuire a sentintei. Cererea de revizuire suspenda cererea de incredintare a copilului in vederea adop tiei ori, cererea de incuviintare a adoptiei, dupa caz. Daca se admite cererea de revizuire, instanta va solicita consimtamantul si acestui parin te al copilului, fiind obligatorie efectuarea unei noi anchete sociale vizand situatia actuala a parintilor firesti. Daca parintele se opune adoptiei, aceas ta nu va putea fi incuviintata. Cu prilejul judecarii cererii de incuviintare a adoptiei, instan – ta poate solicita din nou consimtamantul parintilor firesti, daca exista indicii ca dupa data la care consimtamantul a devenit irevocabil au intervenit elemente noi. In cazul in care parintii firesti se prezinta in fata instantei si isi exprima refuzul de a mai consimti la adoptie, procedura de adoptie se suspenda. In mod exceptional, instanta de judecata poate trece peste refuzul parintilor firesti, daca se dovedeste, prin orice mijloc de proba ca refuzul este abuziv, iar instanta apreciaza ca adoptia este in interesul superior al copilului.

EFECTELE ADOPTIEI

Prin adoptie se stabilesc filiatia intre adoptat si adoptatori si legaturi de rudenie intre adoptat si rudele adoptatorilor. In momentul stabilirii filiatiei prin adoptie, rudenia fireasca cu parintii firesti si rudele acestora inceteaza. Impedimentul la casatorie izvorat din rudenie exista, insa, atat intre adoptat si descendentii lui, pe de o parte, si rudele firesti, pe de alta parte, cat si intre adoptat si descendentii lui, pe de o parte, si persoanele cu care a devenit ruda urmare a adoptiei, pe de alta parte. Adoptia inceteaza prin desfacere sau ca urmare a declararii nulitatii acesteia. Fiind incuviintata in interesul superior al adoptatului, este evident ca adoptia se va desface in cazul in care intervin elemente ulterioare incuviintarii adoptiei, care fac incompatibila mentinerea acesteia cu interesul superior al adoptatului. In ceea ce priveste cauzele de nulitate a adoptiei, acestea exista la momentul incuviintarii acesteia si pot consta in incalcarea unor conditii de fond ori de forma prevazute de lege pentru incuviintarea adoptiei.

Leave a reply