La nivelul Uniunii Europene, s-a constatat ca, pentru a asigura un nivel cat mai ridicat de protectie a consumatorilor si pentru a usura alegerea suplimentelor alimentare, sunt necesare reglementari unitare care sa permita comercilizarea unor produse sigure pentru populatie, cu o etichetare corespunzatoare.
In acest sens, a fost adoptata Directiva nr. 2002/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului referitoare la apropierea legislatiilor statelor membre privind suplimentele alimentare.
COMPOZITIA SUPLIMENTELOR ALIMENTARE
I n legislatia noastra, principala reglementare in vigoare privind suplimentele alimentare este reprezentata de Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 1069/2007 de aprobare a Normelor privind suplimentele alimentare care transpune Directiva nr. 2002/46/CE. Potrivit art. 2 din aceste Norme, suplimentele alimentare sunt definite ca fiind produsele alimentare al caror scop este sa completeze dieta normala si care sunt surse concentrate de nutrienti sau alte substante cu efect nutritional ori fiziologic, separat sau in combinatie, comercializate sub forma de doza, cum ar fi: capsule, pastile, tablete, pilule si alte forme similare, pachete de pulbere, fiole cu lichid, sticle cu picurator si alte forme asemanatoare de preparate lichide sau pulberi destinate consumului in cantitati mici, masurabile.
Cantitatile maxime de vitamine si minerale prezente in suplimentele alimentare sunt fixate in functie de portia zilnica recomandata de catre fabricant, tinandu-se cont pe de o parte de limitele superioare de securitate pentru vitaminele si mineralele stabilite dupa o evaluare stiintifica a riscurilor, in baza datelor stiintifice general acceptate, tinandu-se cont, dupa caz, de diferenta nivelurilor de sensibilitate ale diferitelor grupuri de consumatori, iar pe de alta parte de aportul de vitamine si minerale din alte surse alimentare. La stabilirea limitelor maxime anterior mentionate, trebuie sa se ia in considerare si aportul de referinta al vitaminelor si mineralelor pentru populatie.
Pentru a garanta prezenta in cantitati suficiente a vitaminelor si mineralelor in suplimentele alimentare, producatorul va stabili cantitatile minime intr-un mod adecvat, in functie de portia zilnica recomandata. Pot fi utilizate in suplimentele alimentare numai vitaminele si mineralele prevazute in anexa nr. I la Ordinul nr. 1069/2007 si doar sub formele prevazute in anexa nr. II la acelasi ordin. Pentru substantele prevazute in anexa nr. II, pentru care criteriile de puritate nu sunt specificate in legislatia comunitara, pana la adoptarea unor astfel de specificatii, vor fi aplicate criteriile de puritate, general acceptate, recomandate de organismele internationale, dar pot fi mentinute si regulile nationale existente, ce stabilesc criterii de puritate mai stricte. Pot fi facute modificari in anexa nr. I sau anexa nr. II numai in concordanta cu procedurile prevazute la art. 5 si 7 din Decizia 1999/468/ CE, de stabilire a normelor privind exercitarea competentelor de executare conferite Comisiei Europene, amendata prin Decizia 2006/512/CE. Articolul 5 din Decizia 1999/468/CE descrie procedura de reglementare. In conformitate cu aceste norme, Comisia Europeana este asistata de un comitet de reglementare format din reprezentantii statelor membre si prezidat de reprezentantul Comisiei. Reprezentantul Comisiei prezinta comitetului un proiect de masuri care urmeaza sa fie luate. Comitetul isi da avizul cu privire la acest proiect intr-un termen pe care presedintele il poate stabili in functie de urgenta chestiunii in cauza. Avizul este emis cu majoritate de voturi, presedintele neparticipand la vot. Comisia adopta masurile preconizate, in cazul in care acestea sunt conforme cu avizul comitetului.
In cazul in care masurile preconizate nu sunt conforme cu avizul comitetului sau in absenta avizului, Comisia prezinta Consiliului, o propunere cu privire la masurile care urmeaza sa fie adoptate si informeaza Parlamentul European. In cazul in care considera ca propunerea prezentata de Comisie depaseste competentele de executare prevazute de actul de baza, Parlamentul European informeaza Consiliul asupra pozitiei sale. Consiliul poate, atunci cand este cazul in conformitate cu o astfel de pozitie, sa hotarasca cu majoritate calificata cu privire la propunere, intr-un termen care urmeaza sa fie stabilit in fiecare act de baza, dar care nu depaseste in nici un caz trei luni de la data prezentarii la Consiliu. In cazul in care in acest termen Consiliul a indicat cu majoritate calificata ca se opune propunerii, Comisia o reexamineaza. Comisia poate sa prezinte Consiliului o propunere modificata, poate sa retransmita propunerea sau poate sa prezinte o propunere legislativa pe baza tratatului. In cazul in care, la expirarea acestui termen, Consiliul nu adopta masurile de aplicare propuse si nici nu si-a exprimat opozitia fata de propunerea masurilor de aplicare, acestea sunt adoptate de catre Comisie.
ETICHETAREA SUPLIMENTELOR ALIMENTARE
Etichetarea suplimentelor alimentare se supune prevederilor Hotararii Guvernului nr. 106/2002 de aprobare a Normelor privind etichetarea alimentelor cu modificarile si completarile ulterioare. Scopul etichetarii este acela de a da consumatorilor informatiile necesare, suficiente, verificabile si usor de comparat, astfel incat sa permita acestora sa aleaga acel produs care corespunde exigentelor lor din punct de vedere al nevoilor si posibilitatilor financiare ale acestora, precum si de a cunoaste eventualele riscuri la care ar putea fi supusi. In conformitate cu dispozitiile art. 6 din Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 1069/2007 eticheta trebuie sa contina urmatoarele mentiuni: numele categoriilor de nutrienti sau de substante ce caracterizeaza produsul, ori o indicatie a naturii acestor nutrienti sau substante; portia din produs care este recomandata pentru consumul zilnic; un avertisment de a nu se depasi doza zilnica recomandata; o atentionare ca suplimentele alimentare nu trebuie sa inlocuiasca un regim alimentar variat si echilibrat; o atentionare ca produsele nu trebuie sa fie lasate la indemana copiilor mici. Etichetarea, prezentarea si reclama suplimentelor alimentare nu trebuie sa includa afirmatii directe sau care sa induca ideea ca un regim alimentar variat si echilibrat nu poate asigura cantitati adecvate de nutrienti in general.
MONITORIZAREA SUPLIMENTELOR ALIMENTARE
P entru facilitarea unei monitorizari eficiente a suplimentelor alimentare, pro ducatorul, importatorul sau persoana responsabila cu plasarea produsului pe piata in Ro – mania trebuie sa notifice autoritatea competenta, respectiv Directia de Sanatate Publica din cadrul Ministerului Sanatatii, prin completarea formularului de notificare mentionat in cadrul anexei nr. III la Ordinul nr. 1069/2007 si atasarea modelului de eticheta pentru produsul in cauza, in format electronic si folio. Aceste documente, semnate si stampilate de catre solicitant, se vor expedia si prin posta. In vederea unei eficiente si rapide notificari, Ministerul Sanatatii va asigura accesibilitatea la formularul electronic de notificare prin afisarea acestuia pe site-ul oficial al institutiei. Persoanele responsabile din cadrul Directiei de Sanatate Publica din Ministerul Sanatatii evalueaza datele de pe eticheta depusa si transmit solicitantului, in termen de 48 de ore, formularul de inregis trare a notificarii. Publicitatea suplimentelor alimentare este permisa numai dupa avizarea continutului materialului publicitar de catre Directia de Sanatate Publica din cadrul Mi nisterului Sanatatii si nu poate face referiri la tratamente, preventie, afectiuni. Suplimentele alimentare se administreaza pentru mentinerea sanatatii, pentru promovarea cresterii si dezvoltarii organismului. Ministerul Sanatatii are obligatia sa faca publica informatia privind suplimentele alimentare notificate pe siteul oficial al institutiei. Inregistrarea notificarii emise de Ministerul Sanatatii – Directia de Sanatate Publica pentru un supliment alimentar este valabila pana la modificarea calitativa sau cantitativa a compozitiei acestuia.
PLANTELE MEDICINALE SI AROMATICE UTILIZATE SUB FORMA DE SUPLIMENTE ALIMENTARE PREDOZATE
Prelucrarea, procesarea si comercializarea plantelor medicinale si aromatice utilizate ca atare, partial procesate sau procesate sub forma de suplimente alimentare predozate este reglementata de Ordinul comun nr. 244/401/2005 al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al ministrului sanatatii. Potrivit dispozitiilor acestui ordin, este interzisa comercializarea drept produse prelucrate sau preparate ori partial procesate sau procesate sub forma de suplimente alimentare a plantelor care figureaza in lista nr. 1 din ordin, care cuprinde plantele periculoase pentru consumul uman. De asemenea, este interzisa fabricarea sau comercializarea produselor utilizate ca atare, partial procesate sau procesate sub forma de suplimente alimentare predozate, care au in compozitie una sau mai multe plante care nu sunt prevazute in listele nr. 2 si 3 din ordin, fara o notificare prealabila la Institutul de Bioresurse Alimentare. In acest sens, Institutul de Bioresurse Alimentare isi desemneaza Serviciul de avizare a notificarilor, denumit in continuare Serviciu.
Orice produs ce urmeaza a fi utilizat ca atare, partial procesat sau procesat sub forma de suplimente alimentare predozate, este comercializat numai in baza avizului acordat de Institutul de Bioresurse Alimentare. Avizul este acordat in urma notificarii prealabile a produsului. In termen de 30 de zile de la data primirii dosarului de notificare, Serviciul transmite, in scris, persoanei care l-a depus, avizul de receptie, iar numarul dosarului de notificare va fi utilizat in toate documentele comerciale. In avizul de receptie Serviciul poate face recomandari si orice apreciere privind etichetarea, cu referire speciala la mentiunile de avertizare. Avizarile si mentiunile Serviciului cu privire la avizarile acordate sau nu asupra dosarelor de notificare a produselor sunt transmise spre analiza Comitetului tehnic interministerial al plantelor medicinale si aromatice.
Deciziile tehnice ale Comitetului tehnic interministerial al plantelor medicinale si aromatice sunt aprobate prin ordin comun al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al ministrului sanatatii. Acestea vizeaza: lista produselor avizate; interzicerea ca anumite plante sau preparate din plante sa fie amestecate intre ele; interzicerea comertului cu anumite plante ori preparate din plante sub forma predozata sau nu; modificarea listei prevazute in Catalogul national al plantelor medicinale si aromatice. Etichetarea plantelor medicinale si aromatice utilizate ca atare, partial procesate sau procesate sub forma de suplimente alimentare, trebuie sa cuprinda si denumirea populara, daca ea exista, precum si denumirea stiintifica. Plantele medicinale si aromatice utilizate ca atare, partial procesate sau procesate sub forma de suplimente alimentare predozate, nu pot fi comercializate fara a fi preambalate.
Produsele utilizate sub forma de supliment alimentar intra sub incidenta regulilor prevazute in Legea nr. 150/2004 privind siguranta alimentelor si a hranei pentru animale, modificata si completata prin Legea nr. 412/2004. In conformitate cu dispozitiile art. 15 din Legea nr. 150/2004, pentru siguranta alimentelor trebuie respectate urmatoarele cerinte: alimentele nu trebuie puse pe piata daca nu sunt sigure; pentru a determina daca un aliment este nesigur se va tine seama de conditiile normale de utilizare a alimentelor de catre consumator la fiecare etapa a producerii, prelucrarii si distributiei, precum si de informatiile furnizate consumatorului, incluzand informatiile de pe eticheta sau alte informatii generale puse la dispozitie consumatorului, privind evitarea efectelor specifice daunatoare sanatatii, determinate de un anumit aliment sau de o categorie de alimente; pentru a se determina daca un aliment este daunator sanatatii trebuie avute in vedere nu numai efectele probabile imediate si pe termen scurt sau pe termen lung ale acelui aliment asupra sanatatii persoanei care il consuma, ci si efectele asupra generatiilor viitoare, posibilele efecte toxice cumulative, precum si sensibilitatea deosebita cu privire la sanatatea unei categorii specifice de consumatori atunci cand alimentele sunt destinate acelei categorii de consumatori; in cazul in care un aliment nesigur face parte dintr-un lot sau transport de alimente din aceeasi clasa, se presupune ca toate alimentele din respectivul lot sau transport sunt, de asemenea, nesigure, in afara cazului in care, in urma unei evaluari detaliate, nu exista nicio dovada care sa indice ca si restul lotului sau transportului este nesigur.
INTRODUCEREA PE PIATA A ALIMENTELOR LA CARE S-AU ADAUGAT VITAMINE, MINERALE SI ALTE SUBSTANTE
Adaugarea de vitamine, minerale si alte substante in alimente se supune prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind adaosul de vitamine si minerale, precum si de anumite substante de alt tip in produsele alimentare. Regulamentul CE) nr. 1.925/2006 a fost transpus in legislatia nationala in Ordinul nr. 369/2010 de aprobare a Normelor metodologice privind introducerea pe piata a alimentelor la care s-au adaugat vitamine, minerale si alte substante. In conformitate cu prevederile art. 15 din Regulamentul (CE) nr. 1.925/2006, producatorul sau persoana care vrea sa introduca pe piata alimente la care s-au adaugat vitamine, minerale si alte substante va notifica respectiva introducere pe piata la Institutul National de Sanatate Publica, prin transmiterea on-line a modelului de eticheta utilizat pentru produsul respectiv.
Personalul de specialitate care primeste notificarile, in cazul neconformitatii cu cerintele Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006, informeaza producatorul sau persoana care vrea sa introduca pe piata alimente la care s-au adaugat vitamine, minerale si alte substante, in termen de 30 de zile de la primirea notificarii. In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a Ordinului nr. 369/2010, producatorul sau persoana care a introdus pe piata alimente la care s-au adaugat vitamine, minerale si alte substante va notifica respectiva introducere pe piata la Institutul National de Sanatate Publica.
Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor iau masurile necesare pentru monitorizarea alimentelor la care s-au adaugat vitamine, minerale si alte substante si pentru furnizarea, pana la data de 1 iulie 2012, catre Comisia Europeana a informatiilor privind evolutia pietei acestor produse alimentare, consumul acestora, aportul de nutrienti pentru populatie si modificarea obiceiurilor alimentare, precum si adaugarea altor substante si, de asemenea, eventuale propuneri de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.925/2006.
Leave a reply
Leave a reply