Platile informale la medic, practica larg raspandita in toata regiunea Europei Centrale si de Est, reprezinta un potential important de crestere pentru sectorul privat, se arata intr-o analiza recenta a companiei de consultanta Delloite.
  Platile informale la medic, practica larg raspandita in toata
  regiunea Europei Centrale si de Est, reprezinta un potential
  important de crestere pentru sectorul privat, se arata intr-o analiza recenta a companiei de consultanta Delloite.
Aceste sume numara in regiune peste
  cinci miliarde de dolari. Potentialul din sistemul de
  sanatate est european a fost deja simtit de fondurile
  de investitii dar si de investitori individuali, care
curteaza asiduu operatorii individuali.
  Factorii de natura sa explice acest interes deosebit
  sunt schimbarile care se prevad in structura demografica
  din regiune, pe fondul imbatranirii populatiei,
  dar si a cresterii continue a puterii de cumparare.
  Cheltuielile cu sanatatea in aceasta zona sunt estimate
  sa creasca cu 1,2% pana la 2% din PIB numai
  ca urmare a cresterii ponderii populatiei in varsta.
  Un al doilea aspect de natura sa dinamizeze
  piata de sanatate este dezvoltarea sectorului medical
  privat, care ofera o alternativa de calitate superioara
  serviciilor din sectorul de stat. Pe aceasta
  diferenta de calitate din ce in ce mai multi consumatori
  vor migra catre oferta privata, apreciaza
  consultantii Delloite.
  Un al treilea motor de crestere a pietei de
  healthcare este aparitia unui consumator de servicii
  de sanatate din ce in ce mai educat, in tema cu
  ultimele descoperiri si tratamente in domeniu, ceea
  ce va atrage o diversificare a ofertei, cu aparitia
  unor servicii supraspecializate.
  Decalajul actual dintre nivelul cheltuielilor cu
  sanatatea in centrul si estul Europei fata de Europa
  de vest, de la 6% la respectiv 9,4% din Produsul
  Intern Brut, rezerva un important potential de crestere pe termen mediu. In Uniunea Europeana
  ponderea fondurilor publice in totalul cheltuielilor
  cu sanatatea este, in medie, de 75%, ceea
  ce face ca dezvoltarea sectorului medical privat sa
  fie dependenta de potentialul de a dezvolta parteneriate
  public private, astfel incat serviciile private
  sa poata fi decontate de sistemul de asigurari de
  sanatate de stat.
  Experienta statelor din regiune poate fi utila
  pentru Romania, care are inca o piata de sanatate
  privata prea putin dezvoltata, evaluata la circa 200
  de milioane de euro.
  POLONIA: PRIVATII SUBCONTRACTEAZA
  SERVICII DE LA UNITATI
  DE STAT
  Piata globala de sanatate se ridica la 26 miliarde
  de dolari, din care 6,8 – 8,8 miliarde se afla in
  maini private. Din aceasta suma, circa 0,4 miliarde
  dolari reprezinta asigurarile de sanatate private si
  serviciile de sanatate pe baza de abonament. Volumul
  platilor informale din sistemul public este estimat
  la 2,6 miliarde de dolari.
  Fondul National de Sanatate poate incheia contracte
  si cu furnizori privati de sanatate, ale caror
  servicii sunt decontate pe baza unor preturi prestabilite
  pentru fiecare serviciu. Exista furnizori privati
  care nu se afla in contract direct cu NFZ, dar obtin
  fonduri publice devenind subcontractori pentru
  furnizorii de sanatate de stat. Furnizorii privati
  au fost autorizati sa existe din 1991. Contributia
  la sistemul national de asigurari de sanatate este
  obligatorie. Sistemul polonez se bazeaza pe sistemul
  de asigurari de stat, 70% din cheltuielile totale
  cu sanatatea fiind din fonduri
  publice.
  Studiul Delloite estimeaza ca
  sistemul privat de sanatate are
  o prognoza de crestere foarte
  buna in Polonia, desi si in perioada
  1999 – 2006 cresterea acestui
  domeniu a fost sustinuta.
  In acest moment serviciile
  private sunt relativ scumpe, de
  aceea cererea pentru acestea
  este marginala. Totusi, economia
  poloneza este in crestere,
  iar multe companii incep sa foloseasca
  serviciile medicale ca pe
  o modalitate de recompensare a
  personalului.
  Conform unui studiu sociologic
  recent, 20% din polonezi
  sunt de acord sa plateasca suplimentar
  pentru asigurari de
  sanatate privata, in timp ce alti 30% au spus ca ar
  dori sa le achizitioneze, dar nu si le permit.
In timp ce cheltuielile cu sanatatea per ansamblu
au crescut cu 5% intre 1999 – 2006, sumele
cheltuite pe abonamente si plata per serviciu in
privat au crescut cu 24%, la 300 de milioane de
dolari. Totodata, asigurarile de sanatate au crescut
cu 50%, ajungand la 20 – 40 milioane de dolari in
2006. Cifrele de afaceri ale furnizorilor din mediul
privat au crescut cu 30 – 40%.
  CEHIA: REFORMA PENTRU
  EFICIENTIZARE
  Cehii cheltuiesc pentru sanatate 7% din PIB,
  respectiv 11,9 miliarde dolari, in 2006. Marea
  majoritate a cheltuielilor de sanatate se face prin
  sistemul public de asigurari, cheltuielile publice
  reprezentand 88,7% din totalul cheltuielilor cu
  sanatatea.
  Sistemul de asigurari se bazeaza pe asigurarile
  de sanatate de stat, furnizate de Compania
  de Asigurari de Sanatate de Stat, precum si de
  alte companii de asigurari profesionale sau ale
  salariatilor. Acest sistem acopera atat furnizorii
  privati, cat si pe cei de stat. Primele platite de
  cetateni sau de stat sunt redistribuite catre companiile
  de asigurari de sanatate in functie de structura
  asiguratilor – sex, varsta etc.
  Contractul standard intre o companie de
  asigurari si un spital se bazeaza pe o combinatie
  de plati fixe, taxa per serviciu si DRG (diagnostic-
  related group), un sistem corelat cu volumul
  de ingrijire. Un spital, de exemplu, primeste o
  crestere procentuala data fata de valoarea rambursata in anul precedent daca indeplineste
  un anumit volum de ingrijire (masurat printr-o
  combinatie de plata per serviciu si o masurare
  DRG). Unul din scopurile actualei reforme este
  transformarea sistemului DRG in principalul
  sistem de rambursare, astfel incat furnizorii de
  servicii de sanatate sa fie platiti pentru cazurile
  pe care le trateaza in loc sa fie platiti cu o suma
  fixa.
  Segmentul privat, evaluat la 2 miliarde dolari,
  este cea mai mica componenta a pietei,
  reprezentand 11,3% din totalul cheltuielilor cu
  sanatatea. Cea mai mare parte a cheltuielilor private
  se face in zona platii per serviciu, desi sistemul
  de asigurari private castiga din ce in ce mai multa
  popularitate.
  Reforma pe care o traverseaza sistemul de
  sanatate are scopul de a creste competitia atat
  intre companiile de asigurari, cat si intre furnizorii
  de servicii. Pachetul standard de ingrijire si
  servicii garantat prin sistemul public urmeaza sa
  fie stabilit in 2009, acest sistem urmand sa dezvolte
  asigurarile de sanatate comerciale. Acestea
  vor acoperi costurile unor servicii inalt specializate,
  neacoperite de pachetul de stat.
  UNGARIA: SISTEMUL PRIVAT
  SE DEZVOLTA INDEPENDENT
  DE CEL DE STAT
  Ungurii au cheltuit anul trecut 7,9% din PIB
  pentru sanatate, respectiv 10,3 miliarde dolari,
  din care in maini private se afla 2,9 miliarde dolari.
  Cheltuielile cu sanatatea urmeaza sa creasca
  pana in 2010 la 15 miliarde dolari. Circa 72% din
  finantare se face prin sistemul de asigurari de stat,
  sectorul privat crescand prin co-plata si prin scheme
  private de asigurari. Cheltuielile private includ o recent
  introdusa coplata, la toate nivelurile de servicii
  de sanatate, precum si plati directe din buzunarul
  pacientilor. Ca in toata regiunea, platile informale
  au un volum important.
  Serviciile de sanatate sunt finantate in principal
  prin sistemul social de asigurari. Predominant serviciile
  sunt livrate de furnizori de stat aflati in contract
  cu Casa, dar aceasta incheie nediscriminatoriu
  contracte cu furnizorii de servicii private si cei
  de stat.
  In 2003, parlamentul a dat o noua lege,
  prin care investitorii privati pot prelua mai usor
  participatii in spitale si policlinici. Totusi, marea majoritate
  a spitalelor sunt in continuare sub controlul
  autoritatilor. Exista o serie de spitale operate de
  companii private, insa nici un spital nu este operat
  in mod curent sub o schema de parteneriat public
  privat.
  SLOVENIA, CELE MAI MARI
  CHELTUIELI CU SANATATEA
  DIN REGIUNE
  Totalul cheltuielilor cu sanatatea este estimat la
  4,8 miliarde de dolari, circa 8,7% din PIB, din care
  1,3 miliarde de dolari este in maini private. Cheltuielile
  ridicate cu sanatatea pe cap de locuitor plaseaza
  Slovenia in fruntea statelor europene, chiar inaintea
  unor state vechi membre UE. Aproape trei sferturi din
  cheltuielile cu sanatatea se fac in sistemul public, insa
  acest procentaj scade lent, dar constant.
  Slovenia are un sistem national de asigurari
  de sanatate, contributiile obligatorii finantand un
  sistem de stat de retele si clinici bine dezvoltat.
  Sistemul de asigurari de sanatate actual a fost introdus
  in 1992. Conform statutului, cetatenii asigurati
  au dreptul inclusiv la ajutoare de deces, finantarea
  cheltuielilor de deces, sau rambursarea cheltuielilor
  de calatorie pentru obtinerea unor servicii de
  sanatate. Exista o serie de servicii neacoperite de
  asigurarea de baza, pentru care cetatenii trebuie sa
  plateasca integral sau, in caz ca au o asigurare suplimentara,
  sa le plateasca printr-un sistem de coplata.
  In 2006, Compania de asigurari de sanatate
  de stat a incheiat contracte cu 1.628 de furnizori,
  219 institutii publice si 1.409 private. O crestere a
  sectorului privat se manifesta in special in domeniul
  stomatologic. In 2004, 54% din activitatea stomatologica
  se derula in clinici stomatologice private.
  BULGARIA: CHELTUIELILE PRIVATE
  SUNT PLATILE INFORMALE
  Valoarea cheltuielilor cu sanatatea este de 4,9
  miliarde de dolari, partea privata – evaluata la 2,3 miliarde
  dolari – fiind constituita in special din platile informale.
  Sistemul de asigurari de sanatate e monopol
  de stat, in fiecare an fiind stabilite intre furnizorii de
  servicii de sanatate si casa de asigurari valoarea sumelor
  rambursate. Spitalele si medicii semneaza contracte
  individuale cu casa de asigurari. Clinicile private
  decid daca sa intre in contract cu casa de asigurari sau
  nu. Platile informale sunt facute pentru servicii care in
  mod oficial sunt servicii gratuite.
  Sectorul medical privat cuprinde in special farmacii,
  clinici stomatologice, laboratoare si alte unitati
  specializate, si mai putin unitati de ingrijire primara.
In ultimii ani, medicii care lucrau pe cont propriu au
suferit din cauza faptului ca cetatenii nu au mai putut
plati sumele informale si au fost nevoiti sa intre
in contract cu casa pentru a-si asigura un venit constant.
Sistemul are potential important de crestere,
desi dezvoltarea sistemului medical privat are o anumita
intarziere in dezvoltare fata de celelalte state din
regiune.
 
																				 Farmacistul integral 360 – ghidul profesional al practicii si rolul in bunastarea comunitatii
Farmacistul integral 360 – ghidul profesional al practicii si rolul in bunastarea comunitatii					 Rolul medicului de familie în promovarea sănătății și colaborarea interdisciplinară în România.
Rolul medicului de familie în promovarea sănătății și colaborarea interdisciplinară în România.					

 
  	 
 	 
					
Leave a reply