Autor: Elena Clara Popescu – Farmacist Primar, Vicepresedinte Colegiul Farmacistilor din Romania
Noul proiect de HG pentru aprobarea Contractului
Cadru (COCA) pentru anul 2011 are alta forma decat
cel supus dezbaterii in data de 08-09-2010, la discutiile
pe care reprezentantii Colegiului Farmacistilor din
Romania le-au purtat cu cei de la Casa Nationala
a Asigurarilor de Sanatate! De aceea, este oportun
sa facem un scurt istoric al acestui proiect de hotarare.
In data de 02-08-2010 Casa Nationala a
Asigurarilor de Sanatate (CNAS) a solicitat
Colegiului Farmacistilor din Romania
(CFR), ca pana in data de 05-08-2010 (3
zile!) sa trimita propuneri pentru COCA
pe anul 2011. Termenul, in care ni s-a solicitat
sa transmitem propunerile noastre, era mult
prea scurt pentru o consultare reala pe principalele
acte normative care reglementeaza activitatea
farmaciilor in relatie cu sistemul
de asigurari de sanatate, asa ca, am solicitat
CNAS ca in cazul in care se doreste o consultare
reala si cu efecte pozitive, asupra procesului
de asigurare cu medicamente a populatiei,
si nu una formala, sa prelungeasca acest termen.
Am obtinut un termen rezonabil pentru
consultarile care au avut loc in data de 08-
09-2010. La aceste consultari au participat din
parte CFR: farm. Clara Popescu-vicepresedinte
si avocat Liviu Fatu, iar din partea Patronatului
Farmacistilor Brasov – farm. Rodica Ionita.
Propunerile Colegiului Farmacistilor din
Romania s-au referit la urmatoarele aspecte ale
proiectului:
-Revenirea la termenele de decontare
anterioare anului 2010, respectiv de 60 zile,
pentru medicamentele compensate si de 30 de
zile, pentru medicamentele din programele de
sanatate, de la depunerea facturilor la casele de
asigurari de sanatate; precizam ca termenele de
plata de 30 de zile sunt termene cerute statelor
membre inclusiv de catre Comisia Europeana.
-Introducerea de dobanzi si penalitati,
conform prevederilor legale, pentru sumele nedecontate
in termenul prevazut in Contractul-
cadru si normele de aplicare; introducerea
penalitatilor este o obligatie a statelor, trasata de
Comisia Europeana prin Directiva 2000/34;
-La controalele realizate de catre Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate, sa participe
obligatoriu si reprezentati ai corpurilor
profesionale, in cazul nostru, ai Colegiului
Farmacistilor din Romania;
-Controalele realizate de Casele de asigurari
de sanatate sa vizeze strict relatiile contractuale si
documentele aferente derularii acestor contracte,
pentru a nu mai suprapune atributii ale CNAS
cu cele ale Ministerului Sanatatii in domeniul
activitatii farmaceutice; referirea se face strict la
faptul ca prezenta farmacistului in farmacie este
atributia MS si nu a CNAS!
-Eliminarea prevederii privind necesitatea
certificarii ISO de catre farmacii pentru
a putea intra in relatii contractuale cu casele
de asigurari de sanatate; legislatia farmaceutica
obliga farmaciile sa respecte Regulile de Buna
Practica Farmaceutica – RBPF – fara de care
farmacia nu poate fi autorizata de catre MS.
-Eliminarea propunerii privind posibilitatea
suspendarii contractului farmaciei in cazul
in care farmacia intarzie plata contributiilor
de asigurari de sanatate;
-Eliminarea propunerii privind suspendarea
decontarii medicamentelor in cazul in care
a intervenit un litigiu intre partile contractante,
care nu a putut fi solutionat pe cale amiabila;
-Eliminarea termenului actual de 12
luni, in care un furnizor nu mai poate intra
in relatii contractuale cu casele de asigurari, in
conditiile in care i-a fost reziliat contractul din
culpa lui, data reluarii relatiilor contractuale
fiind aceea a remedierii situatiei, care a dus la
rezilierea contractului; de asemenea, eliminarea
penalizarii care se aplica si fiecarui medic sau
farmacist prin faptul ca CJAS nu mai incheie
contract in termen de 12 luni cu niciun alt
furnizor la care activeaza acel medic/farmacist;
-Renuntarea la obligatia farmaciei de a
afisa lista farmaciilor cu program permanent,
deoarece aceasta nu poate indeplini aceasta
obligatie din motive independente de ea;
-Introducerea obligatiei caselor de asigurari
de sanatate de a anunta oficial furnizorii de
medicamente asupra epuizarii fondurilor alocate
pentru medicamente, precum si obligatia
acestora de a primi documentele necesare in vederea
decontarii, in special facturile si retetele
aferente.
Desigur ca, avand experientta anterioara
a negocierilor cu CNAS, negocieri formale, in
urma carora a fost evident ca nu se ia in considerare
ceea ce noi, reprezentantii CFR propunem
decidentilor, ne asteptam, si de data
aceasta, ca unele dintre cele propuse de noi sa
nu fie luate in seama. Numai ca, noua forma a
proiectului, afisata pe site-ul CNAS in data de
24-09-2010 este mult prea departe de ceea noi
am fi putut agrea!
Iata, fata de ceea ce am propus, noua forma a
proiectului:
1. Se mentine obligativitatea certificarii
ISO 9001 pentru toare farmaciile care doresc
sa intre in relatie cu casele de asigurari de
sanatate, pana la 31 decembrie 2011!
Desi am insistat asupra faptului ca, Regulile
de Buna Practica Farmaceutica – RBPF,
reprezinta pentru farmacii un ISO specific
activitatii farmaceutice, iar standardul de calitate
ISO 9001, cerut de CNAS, este un standard
general, nespecific activitatii farmaceutice,
nu s-a tinut cont de sustinerea reprezentantilor
CFR! Pentru farmacisti, aceasta inseamna o
alta suma de bani, importanta, pentru o certificare
inutila. Si aceasta, in conditiile in care farmaciilor
li se platesc medicamentele elibe rate
catre pacienti, la termene care au depasit chiar
si 300 zile!
2. Termenele de plata pentru programele
nationale au ramas de pana la 90 zile, iar pentru
medicamentele compensate, de 180 zile de la
validarea retetelor, desi Directivele Uniunii Europene
prevad ca plata sa se faca in termen de 30
de zile! Sunt oare Directivele Uniunii Europene
niste prevederi benevole si nu legi obigatorii?!
3. In ceea ce priveste sanctiunile, a fost
introdusa o clauza de penalizare pentru farmacie,
cu 50% din suma cuvenita pentru luna
respectiva, in conditiile nerespectarii unor
obligatii de catre farmacie, in ceea ce priveste:
– practicarea evidentei de gestiune co recta
si la zi
– transmiterea datelor la CJAS prin SIUI
in termenul prevazut
– respectarea modului de eliberare a medicamentelor
– eliberarea medicamentelor asigurati lor,
in conditiile in care au contract cu CJAS
– eliberarea de medicamente numai de
pe retele valabile
– prezenta farmacistului in farmacie
– respectarea confidentialitatii datelor
– anuntarea CJAS privind modificarea
datelor din contract, in termen de 5 zile de la
producerea modificarii.
– eliberarea de prescriptii care nu contin
toate datele obligatorii
– nerespectarea dreptului asiguratilor de
a-si schimba farmacia!?
Pentru nerespectarea acestor obligatii, la
prima abatere, se penalizeaza farmacia cu 50%
din suma lunara cuvenita, iar la a doua abatere
se reziliaza contractul!
Iar aceste penalizari cu sume importante
pentru bugetul unei farmacii, s-au introdus in
conditiile in care farmaciile nu isi primesc banii
la timp de la CNAS. Si tocmai din cauza
acestor datorii neachitate la timp, farmaciile
din mediul rural, in general farmaciile independente,
sunt pe cale de disparitie.
Au mai ramas, de asemenea, in continuare
prevederile referitoare la:
– suspendarea contractului in cazul neplatii
la timp a contributiilor la asigurarile de
sanatate, sau in cazul in care farmacia se afla in
litigiu cu casa de sanatate.
– necesitatea acordului CNAS pentru cesiunea
de creante dintre agentii economici care
functioneaza pe piata farmaceutica.
In esenta, prin acest articol, Casa Nationala
de Asigurari de Sanatate intervine nepermis in
operatiuni comerciale de piata intre agenti economici,
cum sunt cesiunile de creanta, iar pentru
aceasta incalcare a Legii Concurentei, CFR
a depus plangere la Consiliul Concurentei.
Surpriza insa, de mari proportii, a fost reintroducerea
„conceptului” de „farmacie de
familie”, in sensul in care pacientul va trebui sa
opteze in scris pentru o farmacie, de unde isi va
ridica medicamentele, farmacie pe care o poate
schimba doar o data la 6 luni, aceasta arondare
a pacientilor pe farmacii, fiind valabila pentru
afectiunile cronice!
Aceasta arondare s-a mai dorit si in anul
2010. Dupa protestele pacientilor, medicilor
si farmacistilor, care au explicat ca lega rea
pacientilor de o singura farmacie timp de cel
putin 6 luni este inacceptabila, dar si cu sprijinul
ministrului Sanatatii, „conceptul” a fost retras!
Cu toate acestea, in noul proiect al COCA
pe 2011, afisat pe site-ul CNAS in 24-09-2010
,s-a introdus din nou aceast aberant concept, al
„farmaciei de familie”, desi nu a fost prevazut
la consultarea cu reprezentantii CFR din data
de 08-09-2010!
CNAS s-a dovedit a fi un partener contractual
care nu isi respecta aproape niciodata
obligatiile contractuale si care se comporta
abuziv in relatia cu partenerii sai contractuali,
depasindu-si atributiile de administrator al fondurilor
publice. Acest comportament deriva din
modul de reglementare si functionare a CNAS
si ii pune pe furnizorii sai in imposibilitatea de a
actiona in vreun fel, in vederea obligarii acesteia
de a se comporta ca un partener de contract cu
drepturi egale. Astfel, CNAS dispune de o tripla
calitate: legiuitor, jucator si arbitru in relatiile
contractuale cu furnizorii sai, actionand ca:
-Legiuitor, pentru ca CNAS este implicat
in elaborarea legii in domeniul asigurarilor
sociale de sanatate si reglementeaza modul de
aplicare a acestor prevederi;
-Jucator, pentru ca CNAS, prin structurile
sale teritoriale este partener contrac tual
care joaca dupa regulile impuse de el, si pe
care in majoritatea cazurilor nici el insusi nu le
respecta (a se vedea termenele de plata impuse
abuziv, de 210 zile si care, nu sunt respectate!);
-Arbitru, pentru ca CNAS este cel care
arbitreaza orice conflict contractual intre propriile
sale structuri si furnizori; este relevant
faptul ca acum 4 ani s-a incercat reglementarea
unei structuri de arbitraj independente de
CNAS, dar care a fost in scurt timp mutata
in cadrul CNAS, prin calitatea de legiuitor pe
care acesta din urma o are.
Colegiul Farmacistilor din Romania are, si
a propus, o serie de solutii. Si am sa precizez
aici ca reformarea sistemului de asigurari de
sanatate nu se poate face decat prin asumarea
raspunderii sociale.
Raspundere si nu Responsabilitate, pentru
ca raspundere, inseamna sa-ti asumi si sa
raspunzi pentru esecul lipsei de responsabilitate.
Sub aceasta deviza, Colegiul Farmacistilor
din Romania a lansat in luna aprilie 2010 Platforma
in 10 puncte, pentru reformarea sistemului
de asigurari de sanatate din Romania, care
este un sistem neperformant, ineficient, corupt
si injust, fara a viza persoanele care reprezinta si
gestioneaza acest sistem in acest moment!
Demersul nostru a fost facut pentru ca
suntem responsabili in fata populatiei si vrem
o reforma reala a sistemului de sanatate.
Leave a reply