Aceasta este o decizie plasata intre publicitate si eficienta dovedita.

Aceasta este o decizie plasata intre publicitate si eficienta dovedita.

Publicitatea, o reteta ce parea de succes

Ideile geniale sau imaginea unei vedete reusesc sa vanda chiar si cele mai banale produse. O tema muzicala compusa de Verdi in 1869 pentru „Forta Destinului” vinde azi, in 2006, o marca de bere. Vedete din showbiz, prin imaginea lor, vand produse cosmetice, mai mult sau mai putin eficiente. Reteta aceasta de promovare a produsului, de orice fel, pare a fi fara cusur, aplicabila oricand.

Totusi, lucrurile nu stau asa de simplu. Un geniu nu se naste in fiecare zi, iar o idee geniala nu se iveste prea usor. Pe de alta parte, consumatorul incepe sa inteleaga ca, platind produsul promovat pe TV, contribuie indirect la cresterea contului in banca a vedetei care a fost imaginea produsului.

Inconvenientele acestei retete nu se opresc aici. Unii consumatori de produse dermo-cosmetice sunt avizati si incep sa fie interesati de componentele active ale unui produs, ca si de eficienta dovedita a acelui produs. Cuvinte ca: ceramide, acid lactic, peeling chimic, acid glicolic, acid hialuronic, decontractanti musculari, carnitina, fac deja parte din limbajul consumatorului avizat. Din acest motiv, directorii de marketing ai laboratoarelor dermo-cosmetice isi indreapta politica publicitara si spre elementul stiintific, dar nici aceasta strategie publicitara nu garanteaza vanzarea.

Produs cosmetic sau cosmeceutic

Conceptul initial al produsului cosmetic a fost acela de produs continand ingredienti inerti farmaceutic, folositi pe piele, in scop decorativ sau drept coloranti. Definitia produsului cosmetic a suferit in timp numeroase modificari, iar actualmente, in acord cu legislatia Uniunii Europene, produsul cosmetic este definit in maniera urmatoare: produs cosmetic este orice substanta sau preparat conceput pentru a veni in contact cu parti externe ale corpului uman, cu dintii, cu mucoasele sau cu cavitatea bucala, cu scopul de a curata, de a parfuma, de a imbunatatii aspectul, sau cel putin de a proteja si a mentine in bune conditii pielea umana.

In ciuda acestei definitii acceptate de comitetul COLIPA, actualmente se vehiculeaza un termen care aduce un element suplimentar acestui concept, termenul de cosmeceutic sau cosmetic activ. Termenul se refera la substante care nu sunt total inerte farmaceutic, dar care se mentin in sfera produselor cosmetice. Aceste substante au un mod de actiune in piele, o activitate biologica, avand sau nu receptori farmaceutici cutanati. Pledeaza pentru acest nou concept ingredienti cosmetici precum retinolul si retinaldehida, alfa-tocoferolul acidul hialuronic, acidul glicolic si multe altele.

Consumatorii doresc ca produsul dermo-cosmetic achizitionat sa aiba efecte reale si vizibile, astfel ca, odata cumparat si folosit, sa se reduca costurile vizitelor la medicul dermatolog. Din acest motiv, farmacistului ii revine sarcina sa consilieze si sa indrume consumatorul spre achizitionarea de produse cosmetice eficiente si active.

Substante active cu adevarat active

Nu orice substanta despre care s-a afirmat odata ca este activa pe piele este intr-adevar activa in orice forma farmaceutica si in orice concentratie. In cele ce urmeaza va fi prezentata o lista de substante active utile in tratamentul dermo-cosmetic antiageing.

Stimulatori ai reinnoirii celulare epidermale:

  • EGF este un viitor agent (ingredient) antiaging. Poate fi btinut in vitro, in culturi de keratinocite.
  • Estrogenii, dar mai cu seama fitoestrogenii stimuleaza replicarea keratinocitelor. Keratinocitele prezinta receptori pentru estrogeni, responsabili de diferentierea si multiplicarea acestor celule.
  • Citokinele existente in extractele de alge (algele albastre, fam. Cyanophyceae), ex. linia de produse OphycEe (laborator Pierre Fabre).
  • Retinolul si tretinoinul este un reglator al ciclului de viata celular. Din acest motiv, tretinoinul este considerat agent antiaging, aparent paradox fata de actiunea sa clasica de suprimare a secretiei sebacee.
  • Agentii de peeling chimic: rezorcina, acid triclor-acetic, acid glicolic, etc.Aportul de ceramide sau de stimulatori ai sintezei endogene de ceramide, ca agenti hidratanti epidermali:
  • Ceramidele, ca ingredient cosmetic, au efect hidratant epidermal, dar ridica mult pretul de cost al produsului
  • Sunt preferati stimulatorii sintezei de ceramide: alfa-hidroxi acizii (acidul lactic, glicolic, tartric).Aportul de elastina si de colagen, sau de stimulatori ai sintezei acestora. Impiedicarea fenomenului de glicozilare a colagenului
  • Colagenul si elastina sunt ingredienti de origine animala. Sunt molecule mari, care penetreaza greu epidermul. Tinde sa se renunte la colagen ca ingredient cosmetic. In medicina estetica se poate practica injectarea de colagen.
  • Extensina, de provenienta vegetala (din radacina de carote), are structura si functie similara colagenului.
  • Este mai eficienta introducerea de stimulatori celulari pentru fibroblast: extractul de alge albastre, betaglucanul. Aceasta din urma a fost considerata mult timp substanta imunomodulanta, dar fibroblastul este o celula ce detine compentente imune (producere de interferon beta) si care raspunde la stimuli intercelulari de tip imun (interleukine). Se afla in studiu ca substanta anti-rid, pentru ipotetica sa actiune de stimulare a sintezei de colagen. Substanta are o molecula mare, penetreaza organul cutanat doar prin matricea inter celulara.
  • Hesperidina din pericarpul citricelor impiedica glicozilarea fibrelor de colagen (glicozilarea implica rigidizarea acestora).

Aportul de glicozaminoglicani

  • Acidul hialuronic si mai cu seama sarea de sodiu a acestuia este un ingredient cosmetic valoros. El determina retentia apei in derm, fiind cel mai potent agent hidratant pentru tesutul dermal.

Refacerea retelei de colagen dupa imbatranirea foto-indusa