Oportunitati | Pharma Business

Serviciile medicale private, fata in fata cu recesiunea

Piata serviciilor medicale private a cunoscut in ultimii sase ani o evolutie constanta. In primavara anului 2009, valoarea acestora a ajuns la 81,7 milioane de euro, in Bucuresti si la 148,6 milioane de euro, in provincie.

Concluziile de mai sus provin din monitorizarile realizate de compania MEDNET Marketing Research Center privind serviciile medicale si asigurarile private de sanatate, cu mentiunea ca in respectivele valori nu sunt incluse abonamentele si serviciile stomatologice. Potrivit barometrelor Medibus/Assibus, aceasta piata a fost in crestere, inregistrandu-se totusi o dinamica mai accelerata in provincie. Precizam faptul ca MEDNET Marketing a inceput sa analizeze sectorul medical privat din afara Capitalei abia din iunie 2007, deoarece interesul investitorilor pentru alte orase decat Bucurestiul a aparut mult mai tarziu. In timp ce piata laboratoarelor si cea a investigatiilor au inregistrat evolutii constante in timp, dinamica pietei consultatiilor platite a fost una surprinzatoare.

Explicatia consta, in opinia MEDNET Marketing, in derularea programului national de evaluare a starii de sanatate a populatiei (PNESSP) in asistenta medicala primara. Conform informatiilor facute publice de Ministerul Sanatatii, foarte multi romani au descoperit ca sufera de diferite afectiuni si au mers intr-o proportie mai mare la medic, multi dintre ei in regim privat, au efectuat analize, investigatii, precum si vizite de control, efectul asupra pietei serviciilor medicale private facandu-se simtit in anii 2008-2009.

Evolutia pietei abonamentelor medicale private

Piata abonamentelor medicale este foarte dificil de estimat datorita complexitatii sale. In sustinerea ideii exista mai multe argumente, cum ar fi:

- oferta clinicilor private este foarte diferita ca structura, existand atat abonamente care includ un numar limitat de vizite la medicul generalist, posibilitatea de a beneficia de un discount pentru consultatia la specialist si un numar limitat de analize si investigatii, cat si abonamentele mai cuprinzatoare, ce contin consultatii libere la generalist, trimiteri nelimitate la specialitati si investigatii, mergand pana la acces la spitalizare si recuperare post operatorie;
- aproape in totalitate, abonamentele medicale la o clinica privata sunt incheiate de catre entitatile corporate, pentru angajatii lor, pretul abonamentelor fiind unul confidential chiar si pentru beneficiarii acestora; mai mult decat atat, abonamentele medicale private sunt de fapt apanajul companiilor, deoarece furnizorii acestor servicii si-au indreptat ofertele catre segmentul corporate, foarte putine fiind cele care ofera abonamente persoanelor fizice;
- pretul unui abonament contractat de un client persoana fizica este mult mai mare fata de unul contractat de un client corporate, desi este vorba de aceleasi categorii de servicii;
- oferta de abonamente in provincie este destul de limitata, aceasta piata concentrandu-se mai mult in Capitala. Trebuie mentionat ca in provincie si cererea de abonamente medicale corporate este redusa.

In perioada analizata de MEDNET Marketing, piata de abonamente a crescut, dar nu a avut aceeasi dinamica precum piata consultatiilor, investigatiilor si analizelor de laborator. In acest context, 2007 a fost un an dinamic pentru abonamente, deoarece piata fortei de munca era foarte tensionata, Romania confruntandu- se cu un deficit tot mai mare de specialisti. Astfel ca, angajatorii, pentru a castiga, fideliza si pastra angajatii, au oferit pachete salariale tot mai atractive si beneficii extra-salariale tot mai variate, printre acestea din urma numarandu-se si abonamentul la o clinica medicala privata.

Criza financiara care a afectat si afecteaza Romania are impact si asupra pietei abonamentelor. Diminuarea cifrelor de afaceri ale agentilor economici s-a rasfrant si asupra personalului, multe companii abordand o politica bazata pe reducerea costurilor.

Aceasta a avut trei directii de actiune: reducerea numarului de angajati, scaderea salariilor si renuntarea la beneficiile extra-salariale, printre care se numara si abonamentul medical.

"Dupa intervievarea unor manageri de HR din companiile bucurestene, am identificat doua directii de actiune in ceea ce priveste abonamentele medicale, si anume: companii care au renuntat la acordarea acestui beneficiu si companii care au inlocuit abonamentele medicale mai scumpe, care includeau mai multe servicii, cu unele mai ieftine si cu mai putine servicii sau chiar numai cu abonamente care asigura exclusiv serviciile de medicina muncii", precizeaza Lacramioara Laura Voinea, Managing Director, MEDNET Marketing Research Center.

Impactul pe care recesiunea l-a avut asupra pietei abonamentelor nu a fost insa foarte puternic resimtit in acest an, deoarece companiile aveau contracte in derulare cu clinicile private, la care nu puteau renunta. Este de asteptat ca anul 2010 sa aduca mult mai multe rezilieri ale acestor contracte.

In schimb, asigurarea de sanatate a inceput sa aiba succes pe piata individuala, de oarece beneficiarii abonamentelor medicale private platite de companie au ramas fara acest serviciu, iar lipsa increderii in sistemul sanitar de stat, puternic afectat de criza economica, i-a determinat pe acestia sa contracteze o astfel de asigurare.

Confuzie intre abonament si asigurare, intre clinica si furnizor

Potrivit MEDIBUS, exista o mare confuzie si lipsa de informare in ceea ce priveste diferenta dintre abonamentul medical si asigurarea privata de sanatate, atat la nivelul populatiei, cat si la nivel managerial.

Cu alte cuvinte, multe persoane considera ca asigurarea si abonamentul sunt unul si acelasi lucru, facandu-se astfel confuzie si intre clinica medicala privata si furnizorul de asigurari. Aceasta confuzie este ilustrata de raspunsul la intrebarea "Cu ce companie ati dori sa incheiati o asigurare privata de sanatate?", participantii la studiul ASIBUS mentionand numele unor clinici medicale private.

De asemenea, faptul ca populatia nu este informata in legatura cu diferenta dintre cele doua produse reiese si din definitia pe care respondentii au dat-o asigurarii medicale private: aproape jumatate dintre ei au afirmat ca aceasta presupune "accesul la servicii medicale intr-o clinica medicala privata atunci cand asiguratul are nevoie".

Lipsa de informare provine si din faptul ca asiguratorii nu au facut eforturile care se impuneau pentru educarea populatiei in ceea ce priveste asigurarea medicala privata, iar clinicile medicale private cu atat mai putin, deoarece nu sunt interesate, existand cazuri cand au promis asigurari, desi ele vand numai abonamente.

"Ideea de baza ar fi ca cele doua piete, a abonamentelor si a asigurarilor, sa fie privite impreuna, abonamentul fiind un substitut al asigurarii private, aceasta nefiind clar definita si nici reglementata de norme legislative explicite si coerente", afirma Lacramioara Laura Voinea.

Criterii de selectie a furnizorului de servicii

Atat bucurestenii, cat si locuitorii din provincie considera aparatura medicala ca fiind cel mai important criteriu de alegere a unei cli nici/ unui cabinet medical privat. Precizam insa ca acest aspect a fost evaluat de catre persoane care, de cele mai multe ori, nu au cunostinte medicale si cu atat mai putin despre aparatura si echipamente. Este vorba, mai degraba, de imaginea pe care fiecare clinica si cabinet medical privat si-o promoveaza in randul populatiei. Tarifele practicate de cabinetele/clinicile medicale private nu sunt declarate ca fiind foarte importante pentru populatie si nici nu sunt cunoscute, motiv pentru care in multe cazuri apar asocieri gresite, de genul, "clinici care au preturi mici sunt apreciate ca avand preturi mari", precum si "clinici care au preturi mari si sunt percepute ca avand preturi mici".

"Aceasta confuzie poate aparea si din cauza ca aceste institutii medicale private nu afiseaza corect si vizibil preturile practicate sau are ca motivatie faptul ca o vizita medicala presupune mai multe investigatii decat consultatia in sine, plata facandu-se per total vizita, si nu defalcat, pentru fiecare operatiune", explica Lacramioara Laura Voinea.

Trebuie precizat faptul ca, in cazul clientilor corporate, decizia se ia in functie de urmatoarele criterii: raportul calitatepret, dimensiunea retelei nationale de clinici a provider-ului cu care incheie contract, precum si in functie de pozitia in oras a clinicii private.

Previziuni temperate

Piata investigatiilor si analizelor de laborator isi mentine potentialul, deoarece in spitale nu exista aparatura pentru toate tipurile de analize. In acest context, piata isi va pastra dinamica, chiar daca va avea un ritm mai scazut de crestere. "Consultatiile "fee for service" nu vor inre gistra cresteri insemnate, este posibil sa ramana la acelasi nivel din anul 2009. Este insa dificil de prognozat care va fi comportamentul consumatorului de servicii medicale. Desi criza economica afecteaza serios bugetele multor romani, s-ar putea ca avalansa de mesaje negativ-infricosatoare privind posibile pandemii si boli grave sa modifice comportamentul populatiei", este de parere Lacramioara Laura Voinea.

Asadar, dupa cum am mai precizat, piata abonamentelor va fi afectata la inceputul anului 2010, cand multe companii isi vor renegocia contractele cu clinicile medicale private sau le vor rezilia. Perioada dificila pe care o traverseaza majoritatea companiilor, in contextul crizei financiare globale, probabil ca va determina o scadere a cererii, atat din punct de vedere al numarului de abonamente contractate, cat mai ales a valorii lor, acestea fiind menite sa acopere numai controalele obligatorii de medicina muncii, prevazute prin lege.