Oportunitati | Pharma Business

Piata farma incetineste in ansamblu, dar accelereaza pe nise


Piata farmaceutica si-a incetinit de sase ori cresterea in primul trimestru al anului fata de acelasi trimestru al anului trecut, o reducere a carei amploare i-a surprins chiar pe jucatorii din piata.

Piata farmaceutica si-a incetinit de sase ori cresterea in primul trimestru al anului fata de acelasi trimestru al anului trecut, o reducere a carei amploare i-a surprins chiar pe jucatorii din piata.

Conform Cegedim, piata farma a crescut in primul trimestru al anului cu 3,8%, la 1,624 miliarde lei (446,11 milioane euro), comparativ cu un ritm de crestere de 25,3% inregistrat in primul trimestru al anului 2007. Rezultat al franei puse de autoritati, care nu au actualizat pretul medicamentelor consecutiv devalorizarii leului, sau incetinire organica - dupa ani de crestere sustinuta -, sau putin din amandoua, reducerea ritmului de crestere pare ca e o certitudine si un fenomen ireversibil.

Chiar daca eliminam influentele conjuncturale, legate de interventia abrupta a autoritatilor si de alegeri, ramane o crestere in jur de 10 - 11%, cred jucatorii din distributie. Chiar asa, tot e o crestere la jumatate fata de ceea ce se intampla in 2006, cand piata evolua in apropierea lui 20%. Deja in 2007, conform datelor intocmite de compania de cercetare a pietei Cegedim, piata farmaceutica locala a crescut cu 11%.

Image

In aceste conditii, noi pentru piata autohtona, diversificarea portofoliilor si nisele cu rate rapide de crestere sunt debusee care raman producatorilor de medicamente pentru a-si rotunji cifrele de afaceri. In plus, la noi nisele sunt inca destul de libere, competitia e redusa si cel care o acapareaza poate beneficia cativa ani buni de o crestere lesnicioasa.

NISELE, COMPETITIE REDUSA SI MULTI PACIENTI NETRATATI

Nisele au avantajul unei competitii mai reduse a unui potential ridicat de pacienti. "Piata de nisa are avantajul ca sunt mult mai putini competitori, si un numar mare de pacienti care nu sunt tratati. Exista oportunitati si dinamica pe nise. Sunt piete dinamice, ca majoritatea ariilor terapeutice din Romania unde nu s-a atins nivelul de acoperire", explica Mariana Wencz, director general Glenmark Romania.

Produsele care se adreseaza unor nise mai inguste pot aduce o valoare adaugata mai mare, spre deosebire de cele care se adreseaza unor piete mult mai mari. O piata de nisa e si oncologia - care are circa 300.000 de pacienti in Romania - comparativ cu piata de medicamente cardivasculare care are un potential de risc care ajunge la 50 - 60% dintre romani, ceea ce inseamna 8 - 9 mi lioane de romani.

"Nu vrem sa fim un supermarket cum sunt alt producatori de generice, vrem sa fim specializati pe arii de nisa, unde nevoia de terapii e mai mare. Majoritatea producatorilor se indreapta spre ariille care aduc volume - numar cat mai mare de pacienti preturi accesibile - dermatologia, ginecologie etc.", explica Mariana Wencz strategia cu care compania indiana a ales sa abordeze piata locala.

La acest moment, piata de medicamente cardiovasculare si cea pentru afectiunile Sistemului Nervos Central sunt cele mai dinamice, iar piata de antibiotice este cea mai putin dinamica. "Romania se indreapta spre o patologie mai normala, de la o tara emergenta, cu o piata cu accent pe antibiotice si durere, ceea ce presupune tratatea afectiunilor in stadiul final, catre o patologie de tip european, a unei piete mature, in care o pondere importanta o are patologia SNC - care contine si medicamente, de exemplu, pentru depresie, nu numai medicamente contra durerii", argumenteaza Mariana Wencz.

NISE CU CRESTERE DE DOUA ORI CAT PIATA

In 2007, cand piata farmaceutica a crescut cu 11,2% in ansamblu, in preturi de vanzare in farmacii, conform datelor companiei de cercetare a pietei Cegedim, cele mai rapide nise au fost cele ale medicamentelor pentru sistemul musculo-scheletic (+ 20,2%), sistem respirator (+17,4%), precum si nisa produselor dermatologice (+ 15,9). Totusi, ponderea acestor nise in total piata farma este relativ redusa, de respectiv 6,5% din piata totala pentru aria terapeutica musculoscheletala, de 6,5% pentru sistemul respirator si de numai 2% pentru produsele dermatologice.

Image

Tot peste ritmul general de crestere al pietei globale, cu 13,6%, au crescut medicamentele cardiovasculare, care fac 20% din piata farmaceutica, medicamentele SNC, care au crescut cu 13,6% in conditiile in care fac 13,9% din i ntreaga piata, precum si medicamentele pentru sistemul genito-urinar, crestere de 12,2% pe un volum de 3,5% din piata totala. Spre deosebire, cel mai redus avans, de 2,2% - practic o stagnare - au inregistrat antiinfectioasele sistemice. Acestea reprezinta inca un volum important din piata, de 14,2%.

La sfarsitul primului trimestru al anului 2008 datele Cegedim aratau incetinirea in continuare a pietei globale, cu o crestere de 6,1% pentru perioada aprilie 2007 - mai 2008, fata de 11,2% fata la sfarsitul anului 2007 si 19,2% la sfarsitul anului 2006. In premiera in ultimii ani, segmentul antiinfectioaselor sistemice a scazut cu 3,5%. Nisa medicamentelor pentru afectiuni ale sangelui si organelor hematoformatoare au stagnat (crestere nesemnificativa de 0,9%), la fel ca si cea a medicamentelor pentru tub digestiv si metabolism (crestere de 1,4%). In topul cresterilor s-au mentinut produsele pentru sistemul musculo-scheletic (+15,7%), medicamentele oncologice (+15,1%). Desi in scadere de ritm, cardiovascularele au continuat sa fie unul din motoarele pietei, cu un ritm de crestere de 9,6%, in conditiile in care inseamna o cincime din piata.

PIATA DE MEDICAMENTE ONCOLOGICE, CRESTERE DE 20%

In fiecare an se inregistreaza in Romania 60.000 de noi cazuri de cancer, care se adauga celor 300.000 de bolnavi deja existenti, arata statisticile. Trendul de crestere al pietei oncologice locale se suprapune cu cel inregistrat la nivel mondial, piata de oncologice fiind nisa cu cea mai mare crestere estimata la nivel global in urmatorii ani.

La noi, piata de medicamente oncologice ar putea creste in acest an cu peste 20%, la 370 milioane de lei (102 milioane de euro), conform estimarilor facute de oficiali ai companiei elvetiene Hoffmann La Roche. In 2007, piata de medicamente oncologice a crescut cu 50% comparativ cu anul precedent, cu toate ca a fost marcata si de o scadere a pretului la medicamentele oncologice, odata cu trecerea distributiei din farmaciile de spital in farmaciile cu circuit deschis.

Principalul jucator in piata locala pe acesta nisa este compania elvetiana Hoffmann la Roche, care detine peste un sfert din piata locala de oncologice (in valoare). Roche a avut anul trecut vanzari de 80 de milioane de lei in piata romaneasca. Roche, producator de medicamente originale, investeste in fiecare an in cercetare miliarde de euro, 20% din volumul vanzarilor la nivel global.

Image

Un alt jucator important pe acesta piata in Romania este compania islandeza Actavis, producator de medicamente generice, care a preluat portofoliul si cota de piata construita in Romania de producatorul autohton Sindan.
Actavis a preluat Sindan in martie 2006, pentru 147 milioane de euro. Actavis Romania a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 122 mil. euro, din care 107 mil. euro au fost vanzarile pe piata locala si 15 milioane euro exporturile. Prin portofoliul de medicamente oncologice, Actavis este cel mai mare exportator de medicamente din Romania.

Jucatorii apreciaza ca liberalizarea distributiei medicamentelor oncologice a modificat procentul medicamentelor oncologice orale si injectabile. Daca inainte de descentralizare 35 - 40% din piata erau medicamentele orale, iar diferenta injectabile, acum, deoarece medicamentele orale se distribuie prin circuit deschis iar injectabilele au ramas pe spitale, s-a ajuns la 50 - 50% pondere intre injectabile si medicamente orale.

Cresterea bugetului de oncologie a fost un factor care a dinamizat si va contribui in continuare la cresterea acestei piete. Bugetul programului national de prevenire si tratament al cancerului a fost marit an de an, de la 220 milioane lei in 2004, la 350 mili oane lei in 2007. In 2008 i-a fost alocata suma record de 550 milioane de lei, ceea ce inseamna o crestere de 57%.

La nivel global, oncologia este piata cu cea mai mare crestere, estimata la 17- 18% anual, in timp ce piata farmaceutica globala creste cu 6 - 7%. Piata de oncologice la nivel global ar putea ajunge la 80 miliarde dolari pana in 2012, conform unui studiu al IMS Health. In 2008, vanzarile de produse oncologice vor depasi 48 miliarde de dolari, ceea ce reprezinta 17% din vanzarile de medicamente la nivel mondial, prognozeaza IMS. In 2006, piata de oncologie a fost de 35 de miliarde de euro, din care cam 10%, 3,5 miliarde de euro, sunt genericele. Genericele au si potentialul de crestere cel mai mare, estimandu-se ca se va dubla in urmatorii cativa ani, si pe fondul expirarii patentelor la o serie de medicamente blockbuster, cu vanzari combinate de peste un miliard de euro anual.