Oportunitati | Pharma Business

Lanturile pun sub presiune pretul licentelor de farmacie


Pretul licentelor pentru farmacii a crescut in 2007 cu peste 50%, pe fondul agresivitatii cu care se extind lanturile din acest domeniu si a bugetelor generoase de investitii care le alimenteaza expansiunea.
Image

Pretul licentelor pentru farmacii a crescut in 2007 cu peste 50%, pe fondul agresivitatii cu care se extind lanturile din acest domeniu si a bugetelor generoase de investitii care le alimenteaza expansiunea.

In 2007, reteaua Help Net a atins pragul de 100 de farmacii, Dona a incheiat anul trecut la 99 de farmacii functionale, dublandu-si aproape reteaua in numai un an, Centrofarm a trecut de la un lant vizibil doar in Bucuresti la unul de nivel national, iar Gedeon Richter a apasat cel mai tare pe acceleratie, ajungand in luna februarie pe locul trei in topul lanturilor de farmacii, dupa Sensiblu si Catena, de la o retea de sub 50 de unitati la inceputul anului.

In conditiile in care numarul licentelor e - cel putin teoretic - inghetat, pretul acestora creste accelerat. Teoretic, jucatorii din farma lupta pentru un numar limitat de licente, in conditiile in care acest numar este corelat, conform legii farmaciei, cu numarul de locuitori din orase. Pana acum cativa ani a existat si un criteriu geografic, care cerea o distanta minima intre farmacii, dar acest criteriu a fost scos la presiunea lanturilor. Consecinta a fost achizitia de licente si mutarea farmaciilor in zonele cu vad si dupa criterii de business, ceea ce a rarit numarul de farmacii in anumite cartiere, inmultindu-le excesiv in altele. Astfel s-a ajuns ca in unele zone sa fie chiar si trei farmacii intr-o intersectie, uneori chiar perete in perete. Chiar daca lupta pentru aceiasi clienti, acestia - spun farmacistii - asigura suficient profit pentru a asigura viabilitatea celor trei business-uri.

Conform legii, in Bucuresti se poate infiinta o farmacie la 3.000 de locuitori, in mediul urban o farmacie la 3.500 de locuitori, in timp ce in alte localitati se poate infiinta o farmacie la 4.000 de locuitori. Legea farmaciei, desi se afla in discutie, nu a suferit modificari majore de la renuntarea la criteriul geografic, mentinand numai criteriul demografic. "Conform criteriului demografic, toate orasele sunt inchise, din 2006 nu mai sunt locuri", explica d-na Clara Popescu, vicepresedintele Colegiului Farmacistilor.

PRETUL UNEI LICENTE, PESTE 200.000 DE EURO

In Bucuresti, pretul unei licente bate 200.000 de euro, dar pretul unei farmacii, cu tot cu spatiu si fond de marfa poate ajunge si la 500.000 - 700.000 de euro. "Nu exista o valoare unitara, este o piata libera. Pretul poate varia de la 30.000 - 40.000 de euro in orasele mici, cu deficit de personal, la 200.000 de euro in Bucuresti, numai pentru licenta. Pretul pentru o farmacie poate ajunge si la 500.000 de euro, daca include intreaga afacere", explica Ovidiu Constantin, directorul lantului de farmacii Dona. Evolutia e normala, pentru ca numarul farmaciilor e constant, iar interesul retelelor creste. "In 2005 puteai lua o licenta in Bucuresti si sub 100.000 de euro, in 2006 trecusera de 150.000 de euro, iar in 2007 pretul unei licente de farmacie in Bucuresti a ajuns la circa 200.000 de euro. Totusi, in 2007, am cumparat licente si cu 150.000 de euro", spune Ovidiu Constantin.

"Pentru pretul unei licente am auzit de sume care variaza intre 50.000 si 400.000 de euro. Nu exista o regula ca preturile cele mai mari sunt in Bucuresti, depinde in special de interesul celui care cumpara, de cat de mult isi doreste sa aiba o farmacie intr-un anumit oras", spune Clara Popescu, vicepresedintele Colegiului Farmacistilor.

EXTINDEREA FARMACIILOR RICHTER A STRICAT PIATA LICENTELOR

Extinderea agresiva a lantului de farmacii detinut de Gedeon Richter a stricat in 2007 piata licentelor de farmacie, sunt de acord mai multi jucatori din piata. "As mai cumpara licente, dar nu prea mai ai de unde sa iei, pentru ca cei de la Gedeon Richter au stricat piata", spune proprietarul unui mare lant de farmacii. Subsidiara locala a companiei ungare a preluat anul trecut cateva zeci de farmacii independente si mini-lanturi, ceea ce a propulsat Farmacia Richter pe locul trei in piata, cu peste 130 de unitati, depasind lanturile Dona sau HelpNet.

Cea mai mare achizitie a fost cea a distribuitorului de medicamente PharmaFarm Cluj- Napoca, de la grupul german Celesio, o tranzactie declarata la 13,5 milioane de euro, ceea ce a adus in portofoliul de farmacii 14 unitati.

Image

Totusi, deoarece compania nu a derulat pana in prezent o campanie unitara de rebranding, acest lant inca nu se vede in piata. Desi nu a fost anuntata pana in prezent o asemenea campanie, subsidiara locala a anuntat ca va imprumuta 23,6 milioane de euro de la firma mama, pentru a sustine programul de investitii pentru 2008. Si celelalte lanturi au bugete de investitii ambitioase. Lantul de farmacii Dona a investit in 2007 opt milioane de euro, iar in 2008 va investi sapte milioane de euro, pentru a ajunge de la 100 la 125 de farmacii.

Ovidiu Buluc, proprietarul distribuitorului Farmexim si al lantului de farmacii HelpNet, a anuntat un buget de investitii de pana la 7,5 milioane de euro.

FARMACIILE DIN CENTRELE COMERCIALE, BRESA DIN LEGE

Desi piata licentelor este practic inchisa, exista insa o supapa care permite suplimentarea numarului de licente: deschiderea de farmacii in centre comerciale. Cum exista foarte multe proiecte de parcuri de retail, mall-uri si galerii comerciale, numarul acestora poate fi insemnat si mai poate domoli din apetitul lanturilor pentru extindere. In plus, pentru cel care castiga o licitatie pentru infiintarea unei farmacii intr-un complex comercial, businessul e asigurat, traficul clientilor fiind cel putin dublu fata de farmaciile de cartier. Chiar daca chiriile sunt mai ridicate, o farmacie dintr-un centru comercial poate fi de doua - trei ori mai profitabila decat una obisnuita. Iar daca numarul de malluri noi nu e suficient pentru a satisface apetitul, grupuri mici de magazine sunt transformate de o autorizatie de la primarie in complexe comerciale.

Image

"In ultimii doi ani Ministerul Sanatatii a aprobat numai licente de farmacii in complexe comerciale, restul se cumpara. Dar acum, orice magazin de 10 mp a devenit complex comercial. Chiar daca e un parter de bloc cu trei buticuri, primaria da o ade verinta cum ca e complex comercial de mare suprafata, si se poate infiinta farmacie", explica Clara Popescu.

Conform legii 650/2002, un complex comercial ar trebui sa aiba o suprafata de vanzare de peste 1.000 mp, utilitati comune, etc. Deoarece Colegiul Farmacistilor are atributii in avizarea farmaciilor, a incercat sa conteste eliberarea adeverintelor de la primarii, care ofera arbitrar statutul de complex comercial. "Am incercat sa contestam adeverintele de la Primarie, dar ni s-a spus de la Minister ca nu avem, conform legii, dreptul de contesta aceste adeverinte. Chiar daca vedem cu ochii nostri ca e un parter de bloc, nu putem contrazice primaria care spune ca e un complex comercial", explica Clara Popescu.

RURALUL, ULTIMA FRONTIERA

Deoarece orasele mari sunt practic inchise, rezerve de crestere pentru lanturile de farmacii se gasesc in mediul rural. Totusi, lanturile nu se ingramadesc sa se extinda in rural, ci prefera sa liciteze pentru licentele care apar in orase.

Sensiblu, cel mai mare lant de farmacii, are o singura farmacie in mediul rural, mentinuta doar cu rolul de a furniza expertiza. Motivele sunt multiple: veniturile scazute ale populatiei in zonele rurale nu permit farmaciilor cifre de afaceri care sa le asigure supravietuirea.

Nici distribuitorii nu sunt interesati de mediul rural, in conditiile in care medicamentele preferate sunt cele generice, ieftine, si cu marje insuficient de mari ca sa justifice cheltuielile de transport ale distribuitorului. Potrivit distribuitorilor, farmacistii din rural accepta sa faca o "distributie pe cont propriu", cu vehiculele personale, atunci cand se duc la munca.

DESCHIDEREA UNEI FARMACII, LIMITATA DE DEFICITUL DE PERSONAL

Conform legii locale, proprietarul unei farmacii nu trebuie sa aiba si studii de specialitate. Insa fiecare farmacie trebuie sa detina o autorizatie de la Colegiul Farmacistilor din Romania, iar angajatii din farmacie sa aiba studii de specialitate. Practic, intreprinzatorul trebuie sa faca o cerere de principiu la Colegiul Farmacistilor, care ii poate acorda sau nu autorizatia de functionare. Dupa ce are autorizatia de functionare de la Colegiul Farmacistilor, societatea urmeaza sa fie inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului. Ulterior, Colegiul Farmacistilor de la nivel local face o inspectie la fata locului si elibereaza un aviz de conformitate, dupa care urmeaza avizul Ministerului Sanatatii, dupa o alta inspectie la fata locului, care aproba functionarea farmaciei. Totusi, Colegiul Farmacistilor se plange ca Ministerul Sanatatii a facut tot posibilul sa-i excluda din circuitul de avizare al noilor farmacii, si acum nici nu mai e clar daca e necesar avizul Colegiului farmacistilor sau nu, explica Clara Popescu.

LANTURI CU BRAND, LANTURI FARA BRAND

Ovidiu Buluc, proprietarul distribuitorului Farmexim si al lantului de farmacii Help Net, spune ca exista multe lanturi de farmacii care nu se vad in piata pentru ca nu au un brand comun, chiar daca au un acelasi proprietar. "Pentru mine, un lant trebuie sa aiba farmacii care sa arate la fel, sa aiba un sistem unitar, cu o contabilitate unitara si o aprovizionare unitara. Daca nu le branduieste, nu le leaga si nu se vad", spune Ovidiu Buluc. Seful Farmexim nu crede intr-o amenintare a lanturilor fata de farmaciile independente, in conditiile in care marile lanturi nu insumeaza mai mult de 20% din numarul farmaciilor. In Romania sunt circa 5.500 de farmacii, din care lanturile, inclusiv minilanturile de 3 - 5 unitati nu sunt mai mult de 1.000.

2008, RELAXAREA RITMULUI DE CRESTERE AL PRETULUI?

Ovidiu Constantin, directorul farmaciilor Dona, crede ca ritmul de crestere al pretului licentelor de farmacie se va relaxa in 2008. "Pretul licentelor de farmacie va scadea, si interesul retelelor de asemenea, in conditiile in care marjele sunt grevate, iar distribuitorii vand produsele mai ieftin decat le cumpara", spune Constantin. Dupa ani de crestere viguroasa, liderul pietei de retail, Sensiblu, reteaua de farmacii a grupului A&D Pharma, a incheiat anul cu 221 de unitati, si o cifra de afaceri de 122 milioane euro. In 2007, Sensiblu a adaugat retelei 26 de unitati, dar a inchis 11 unitati si a relocat sapte. Pe locul doi se afla lantul de farmacii Catena, care a depasit pragul de 200 de unitati, iar pe trei in topul farmaciilor a avansat Gedeon Richter.

EVOLUTIA PRETULUI LICENTELOR DE FARMACIE

Bucuresti

2005 - 100.000 euro

2006 - 150.000 euro

2007 - 200.000 euro

Sursa: Date centralizate de Pharma Business