Abonamente gratuite

Newsletter Pharma B

Abonati-va la newsletter-ul Pharma Business pentru a fi la curent cu ultimele stiri si evenimente din domeniul medical!



Autentificare






Parola uitata?
Utilizator nou? Creare cont

Medicamente

Lista medicamentelor compensate si gratuite

Modificare valabila de la 24.12.2009

Descarca documentul in format PDF:

Lista valabila de la 1 ianuarie 2010

Descarca documentele in format PDF:

Sublista A

Sublista B

Sublista C:


Protocoalele terapeutice privind prescrierea medicamentelor aferente denumirilor comune internationale prevazute in Lista cuprinzand denumirile comune internationale corespunzatoare medicamentelor de care beneficiaza asiguratii, cu sau fara contributie personala, pe baza de prescriptie medicala, in sistemul de asigurari sociale de sanatate, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 720/2008

Descarca documentele in format PDF:

Sarea: de la cel mai vechi condiment, la cel mai actual adversar (II) Imprimare E-mail
Scris de Sef Lucrari Dr. Corina - Aurelia ZUGRAVU   
24 aprilie 2009

S-au folosit 3 niveluri de sodiu pentru care s-au comparat efectele dietei DASH cu cele ale unei diete americane obisnuite (2,9g/zi, 5,8g/zi si 8,7g/zi, ultima fiind corespunzatoare aportului tipic pentru SUA).

In toate cazurile, dieta DASH a coborat substantial tensiunea, atat la normotensivi, cat si la hipertensivi. Evident, dieta DASH si un aport redus de sare au condus la cele mai bune rezultate. Rezultatele studiilor DASH sprijina ideea ca un model sanatos dietetic ofera o solutie in profilaxia si tratamentul HTA. Mai mult, un studiu de cohorta prospectiv, efectuat pe 88.517 de femei de varsta medie, care au consumat timp de 24 de ani diete tip DASH, a indicat o scadere substantiala a riscului de boala coronariana si de accident vascular cerebral. Trebuie subliniat inca o data ca hipertensiunea cronica are drept consecinta lezarea cordului, vaselor si rinichilor, crescand in consecinta riscul de boala cardiaca si accident vascular cerebral, ca si de afectare hipertensiva renala. In numeroase studii clinice aportul de sare a fost corelat semnificativ cu hipertrofiaventriculara stanga, la randul ei asociata cu cresterea mortalitatii prin boli cardiace.

Image

Corelatia dintre scaderea aportului de sodiu si scaderea morbiditatii si mortalitatii prin boli cardio-vasculare a facut obiectul catorva studii, iar rezultatele obtinute au fost mixte. In studiul TONE, scaderea sodiului a fost insotita de o scadere a incidentei bolilor cardio-vasculare. Un studiu foarte recent (Harvard Medical School) a urmarit persoane non-hipertensive implicate in trecut in studiile TOHP. Acestea au prezentat o reducere cu 25% a evenimentelor cardio-vasculare in cei 10-15ani de dupa studii, in comparatie cu grupurile de control. Determinarile de laborator au indicat ca raportul sodiu/potasiu s-a asociat cu o crestere a riscului de boala cardiovasculara, relatia fiind de tip dozaefect.

De amintit ca excesul de sodiu are si alte efecte negative asupra organismului, printre acestea fiind in studiu cele legate de osteoporoza si de neoplasmele gastrice. Sursa centrala de sodiu si clor in alimentatie este sarea de bucatarie introdusa in timpul prelucrarii si tratarii alimentelor. In mult mai mica masura contribuie sarea adaugata in timpul gatitului sau la masa.Un aport mic de sare poate fi observat in dietele pe baza de alimente neprocesate, care sunt formate indeosebi din fructe, legu me si leguminoase uscate. Aportul mediu de sare pentru Vestul Europei si Statele Unite este de aproximativ 7.8-11.8g/zi pentru un barbat adult si de 5.8-7.8g/zi pentru o femeie adulta, valori probabil subevaluate, deoarece nu include sarea pusa in cursul mesei. Aportul excesiv de sare este o realitate si in prezent, in ciuda faptului ca dintr-un miliard de persoane cu HTA, aproximtiv30% pot sa atribuie aceasta problema excesului de sare, iar 14% din accidentele vasculare cerebrale si 9% din infarctele de miocard apar pe fondul HTA datorata excesului de sare.

Pentru o persoana cu activitate fizica normala nu este necesar sa adauge sare in mancare in scopul satisfacerii necesarului de sodiu sau clor. In tarile industrializate prevalenta HTA creste cu varsta, fapt care sugereaza ca, in conditiile in care speranta de viata va fi mai mare, ne vom confrunta cu o adevarata crestere epidemica a cazurilor de HTA. Si aceasta in ciuda faptului ca o reducere medie a aportului de sare cu 4,4g/zi conduce la reducerea tensiunii atat la normotensivi cat si la hipertensivi. Studii efectuate in intervale mari de timp pe indivizi normotensivi au aratat ca o reducere aproximativa a aportului de sare cu 2,4g/zi conduce la o diminuare in valori absolute a mortalitatii prin evenimente cardio-vasculare (cu 2,5%) si a mortalitatii generale (cu2,4%).

Image

Reducerea aportului de sare este piatra de hotar in managementul hipertensiunii arteriale. Desi este mai simplu de acceptat sfatul de a se scadea aportul de sare in momentul in care riscurile cu care ne confruntam sunt deja mari, cu mult mai eficienta este reducerea profilactica la nivelul intregii populatii, pe parcursul intregii vieti, deoarece o scadere minora a curbei distributiei tensiunii arteriale generale are drept consecinta prevenirea unui numar enorm de evenimente patologice cardio-vasculare. Este imperios necesar sa se diminueze adaosul de sare in alimentele procesate si sa se figureze foarte clar pe etichete continutul de sare al produselor. Desigur, un rol foarte important revine medicilor, care trebuie sa-si sfatuiasca pacientii sa consume mai putine alimente gata preparate care contin multa sare si sa se abtina sa mai adauge sare la masa.

Nici un nivel de sare nu pare a fi "sigur", o cantitate rezonabila fiind de aproximativ 20mg de sodiu per portie. Consumatorii trebuie sa ceara alimente cu continut scazut de sare si la magazine, si in unitatile de alimentatie publica si sa reclame atunci cand gustul sarat este exagerat. In ciuda acestor deziderate, americanii consuma aproape 2 lingurite de sare pe zi, de aproximativ doua ori mai mult decat ar fi necesar pentru mentinerea starii de sanatate, ¾ din aceasta cantitate fiind adusa de alimentele procesate industrial. Consensus Action on Salt and Health(CASH) considera ca aportul mediu de sare in vestul Europei si America de Nord (10-12g/zi) este exage rat. Asociatia Medicala Americana (AMA) cere injumatatirea continutului de sare in alimentele procesate si in cele servite in restaurante, ceea ce poate conduce la salvarea a aproximativ 150.000 de vieti/an. Mai mult, inca din 2003, Food Standards Agency din SUA a stabilit niste obiective in ceea ce priveste aportul de sare la copii, bazate pe rapoartele SACN (Scientific Advisory Committeeon Nutrition). Se apreciaza ca estimarea consumurilor este oricum optimista, deoarece in prezent raportul de sare la copii este relativ mai mare decat cel de la adulti, raportat la greutatea corporala. Parintii sunt sfatuiti sa "taie" adaosul de sare la alimentele pregatite acasa si sa verifice etichetele produselor industriale din dieta copiilor, pentru a urmari cata sare contin.

Desi de multe ori alimentele cu continut scazut de sare sunt descrise ca fiind "fara gust", tehnologii arata ca o reducere cu 18- 20% a sarii ar fi insesizabila pentru consumatori. Tehnicile moderne de conservare si prelucrare au dus in ultimii ani, asa cum am mai subliniat si anterior, la scaderea cantitatii de sare necesara unor procedee de procesare, totusi acest lucru nu s-a intamplat in toate cazurile, unele alimente precum branza sau pizza crescandu-si cu procente bune continutul salin. Se impune un sprijin sustinut din partea sectorului de industrie alimentara in scopul scaderii sarii din toate produsele procesate.

Image

Legatura dintre consumul de sare si HTA reprezinta in mod clar o provocare pentru sanatatea publica din toate tarile, necesitand initierea de programe educationale rapide si eficiente. Marea Britanie a lansat o vasta campanie guvernamentala care urmareste reducerea consumului de sare cu o treime pana in 2010. Intr-o reclama pentru TV, o cumparatoare indeparteaza alimentele hipersarate, determinand eliberarea unui munte de sare care striveste carutul de cumparaturi. Mai mult, si la producatori se verifica strict respectarea noilor niveluri de sare indicate pentru fiecare produs alimentar inclus in program. In Finlanda, plasarea de etichete de avertizare pe produsele sarate a condus la scaderea aportului de sare cu aproximativ 40%, in ultimele 3 decade. Consecutiv, numarul de accidente vasculare cerebrale a scazut semnificativ.

Organizatia Mondiala a Sanatatii a stabilit drept obiectiv prioritar reducerea sodiului din alimentele procesate in intreaga lume, ca si educatia corespunzatoare a consumatorilor in ceea ce privestea aportul de sare.

 
< Precedent   Urmator >
(C) 2006-2009 Business Publishing Group. Toate drepturile sunt rezervate.